3.3.2013

Älä ärsytä, vaan hoida sivustosi mobiiliversio kuntoon!

Istun sohvalla telkkaria katsellen ja mainostauon alkaessa alan surffailla älypuhelimellani. Televisioon läimähtää erään mainoksen lopuksi nettiosoite, josta olisi mahdollisuus lukea lisätietoja mainoksessa esitellystä kampanjasta.

Kiinnostun, näpyttelen osoitteen puhelimeni selaimeen ja ärsyynnyn saman tien. Kampanjan lisätietosivusto näyttäytyy ruudulla pienenä ja sekavana – sitä ei siis ole millään tavalla optimoitu mobiililaitteella käytettäväksi. Miksi ihmeessä ei?

mobiilin sisältöstrategia
Mobiilin sisältöstrategiaa mobiililaitteella.

”There is no reason that anyone will need to do that on mobile”
Your company, probably


Karen McGrane antaa Content Strategy for Mobile (2012) -kirjassaan paljon mietittävää eri alojen yrityksille mobiilinäkyvyydestä ja -käyttäytymisestä. Hän todistaa useiden eri esimerkkien kautta sen, että ihmiset aina kasvavassa määrin ovat mobiilissa. Siksi hänen mielestään onkin tyhmää olettaa, että yritykset voisivat jättää tämän kanavan täysin huomiotta.

Yleensä mobiilisivustoja suunniteltaessa huomio kiinnittyy sisältöä enemmän visuaalisiin seikkoihin. Yhtä tärkeää on myös miettiä, miten kaikki yrityksesi verkkosivujen sisältö saadaan mobiililaitteisiin toimivasti ja helposti käytettäväksi.


“You don’t get to decide which platform or device your customers use to access your content: they do”


Usein mobiilin sisältöstrategioita suunnitellessaan yritykset syyllistyvät ajattelemaan mobiilisivustoa ns. kevyempänä versiona tavallisista verkkosivusta. Tämä olisikin helpoin ratkaisu, mutta McGranen mielestä homma ei toimi niin.

Eihän yritys voi asiakkaidensa puolesta päättää sitä, mitä tietoa he mobiilisivustolta milloinkin kaipaavat. Mobiilikäyttäjät haluavat nimittäin käyttää mobiilissa sivustoa kokonaisvaltaisesti ja päästä käsiksi kaikkeen siellä olevaan informaatioon.

”If people want to do something on the internet, they will want to do it using their mobile device”


McGranen mielestä huonot mobiilisivustot saattavat tehdä suurtakin hallaa yrityksen nettinäkyvyydelle. Jos käyttäjän kaipaama sisältö ei ole mobiilissa tai sen katseleminen tarjoaa huonon lukukokemuksen, kadottaa yritys yhden suurimmista tavoista saavuttaa suuren lukijakunnan.

Nykypäivänä ihmiset nimittäin jakavat sosiaalisissa medioissa kiinnostavia ja laadukkaita tekstejä ja sivustoja enemmän kuin koskaan. Jos yritys ei hoida mobiilisivustoaan kunnolla, missaa se suuren lukijakunnan.

“There is no reason for any individual to have a computer in his home”


Yritysten kannattaa markkinointiaan suunnitellessa myös huomioida se, että osalle ihmisistä mobiililaite, erityisesti älypuhelin, on ainoa keino käyttää internettiä. Mobiililaitteiden kehittyessä ja samalla pöytäkoneiden tarpeellisuuden vähetessä yhä useammat ihmiset hankkivat itselleen vain älypuhelimen.

Käyttäjät saattavat myös silkkaa laiskuuttaan etsiä tietoa mieluummin mobiililaitteesta sen käytön helppouden ja nopeuden vuoksi. Tämän takia McGrane painottaakin, että kaikki yrityksen tarjoama sisältö laitetaan käytettäväksi myös mobiiliin.


”Don’t waste money on advertising, if you don’t have a mobile website to back it up”


Palataanpa taas sinne sohvan nurkkaan. Jos kyseinen yritys olisi panostanut kampanjansa mobiilisivustoon, he olisivat saaneet minusta ärsyyntyneen murisijan sijaan luultavasti kiinnostuneen osallistujan ja jaon joko Facebookiin tai Twitteriin.

Kun siis seuraavan kerran mietit, kannattaako yrityksesi panostaa mobiilisivuston visuaalisuuden ja sisällön kehittämiseen, muista Karen McGranen mielipide:” Do you have a website? Then you need to get your content onto mobile devices. Period.”


Satu | Harmaat Hatut

Haluatko lukea lisää mobiilisivuista? Julkaisusarjan toisen tekstin löydät täältä: aiheena erilaiset mobiiliratkaisut.

Lähde: Karen McGrane: Content Strategy for Mobile (2012) (sivut -32). Harmaat Hatut hankkivat tämän teoksen digikirjastoonsa tästä e-kirjakaupasta. Ja tämä ei ole mikään mainos, vaan ihan puhdas toteamus.


Tämä artikkeli käsitteli kirjan ensimmäistä lukua. Tulemme julkaisemaan jatkossa lisää artikkeleita McGranen kirjasta. Pysy kärryillä ja seuraa blogiamme.


1 kommentti:

  1. McGranen kirja on kyllä ehdottomasti lukemisen arvoinen. Sisällön ammattilaisen tunnistaa myös siitä, että kirja on ihastuttavan nopealukuinen. =)

    Karen on muuten Helsingissä 12.9. puhumassa Content Strategy Forumissa (CS Forumissa) keynotena. Aiheena mikäpä muukaan kuin mobiilisisältöstrategia. Vinkvink!

    VastaaPoista