14.3.2013

Erillinen mobiilisivusto, responsiivinen suunnittelu vai kenties jotain aivan uutta?

Aiemmassa mobiilisisältöstrategiaan liittyvässä kirjoituksessa pohdittiin sitä, miksi yritysten tulisi panostaa myös verkkosivustojensa mobiilinäkyvyyteen. Tällä kertaa esitellään muutamia vaihtoehtoja toimivan mobiilinäkyvyyden toteuttamiseen.


Sisällön hallitseminen mobiilissa vaatii strategian

Karen McGrane toteaa Content Strategy for Mobile (2012) -kirjassaan, että yritysten ongelmana ei ole mobiilinäkyvyyden tekninen toteuttaminen. Ongelmat nousevat esiin silloin, kun mobiilisisällön hallitseminen, päivittäminen ja tuottaminen tulisi hoitaa tehokkaasti ja yksinkertaisesti.

Harmittavan usein mobiilisisältöstrategiaa suunniteltaessa pääpaino on visuaalisella puolella. Sisällön kehittäminen täytyy myös pitää prioriteettilistan kärjessä, sillä jouheva sisällön tuottaminen ja ylläpitäminen eri laitteiden ja alustojen ristiaallokossa vaatii järjestelmällistä suunnittelua.

Keinoja mobiilinäkyvyyden toteuttamiseen on muutamiakin, joista yleisimpiä ovat joko erillinen mobiilisivusto tai verkkosivuston suunnitteleminen responsiiviseksi.



Esittelemme alla erillisen mobiilisivuston ja responsiivisen suunnittelun eroja esimerkkikuvien avulla. Yllä oleva kuva näyttää sen, miltä esimerkkisivusto satureunanen.fi näyttää suurelta näytöltä katseltuna.



Erillinen mobiilisivusto tuo ongelmia sisällön hallintaan

Pelkästään mobiilikäyttöön suunnitellulla sivustolla pystytään parhaimmalla tavalla hyödyntämään juuri mobiililaitteille parhaiten sopivat visuaaliset ratkaisut, mutta sisällön toimiva hallitseminen tuottaa useimmiten ongelmia.

  • Usein erillistä mobiilisivustoa ajatellaan tavallisen verkkosivuston ”kevyt”-versiona. Näin toimiessa mennään metsään, sillä ei yritys voi asiakkaidensa puolesta päättää tarpeellisinta sisältöä. Kaikki sisältö pitää saada helposti käytettävästi myös mobiiliin.
  • Erillinen mobiilisivusto aiheuttaa myös turhaa työtä, sillä saman sisällön päivittäminen useaan julkaisujärjestelmään kuluttaa tuplasti resursseja. Kahteen paikkaan päivittäminen saattaa aiheuttaa myös ikävän out of sync -tilanteen, jossa vanhat tiedot muistetaan päivittää vain toiselta sivustolta.

Jos verkkosivuston mobiilinäkyvyys halutaan tehdä erillisellä mobiilisivustolla, pitää sen suunnitteluun ja ylläpitoon varata oikeasti riittävästi aikaa ja resursseja.



Erillisessä mobiiliversiossa visuaalinen suunnittelu on tehty hyvin, sillä navigaatio on muutettu sanojen sijaan painikkeiksi. Tämä parantaa käytettävyyttä.



Responsiivinen sivusto mukautuu laitteen mukaan

Responsiivisesti suunniteltu verkkosivu on erillistä mobiilisivustoa huomattavasti yksinkertaisempi vaihtoehto niin teknisesti kuin sisällöllisestikin. Responsiivisesti suunniteltu verkkosivu mukautuu surffailtavan laitteen mukaan ja tarjoaa täten sujuvan lukukokemuksen. 

  • Mukautuva suunnittelu vaatii aikaa ja resursseja, mutta säästää yritystäsi tulevaisuudessa. Kun työ tehdään kerralla kunnolla, saat jatkossa sisältösi ajantasaisena ja yhdellä kerralla päivitettynä useisiin eri laitteisiin.
  • Kun päätät valita responsiivisen suunnittelun, säästyt myös sisältösi rajaamiselta. Tällöin saat kasvatettua myös asiakkaidesi tyytyväisyyttä, kun annat heille kaiken tarpeellisen sisällön toimivasti myös mobiililaitteella.

Responsiivinen suunnittelu sopii erityisesti sellaisiin tapauksiin, joissa sivustoa päivitetään usein. Näin saadaan varmistettua, että myös mobiilikäyttäjät pysyvät tapahtumista ajan tasalla.



Responsiivisesti suunniteltu verkkosivusto skaalautuu juuri sopivan kokoiseksi laitteen näytön mukaan. Navigaatio vaihtaa hieman paikkaa ja visuaalisuuteen tulee pieniä muutoksia, mutta muuten verkkosivusto säilyy samanlaisena.



Mitä tulevaisuudessa?

Vaikka sekä erillinen mobiilisivusto että responsiivinen suunnittelu tarjoavat toimivan ratkaisun tähän hetkeen, ne eivät ratkaise perimmäistä ongelmaa. Kuinka kehittää tehokkaasti sisällönhallintajärjestelmiä ja -prosesseja, jotta sisältöä saataisiin tehokkaasti julkaisua monikanavaisesti?

Karen McGrane esittelee ongelmaan tulevaisuuden ratkaisun: mukautuvan sisällön (adaptive content). Mukautuva sisältö on joustava, se mukautuu eri näyttökokoihin sujuvasti ja tarjoaa eri laitteilla selailtaessa juuri sille laitteelle parhaiten sopivan rakenteen. Mukautuvaan sisältöön on myös laitettu rakennetta ja metadataa, jonka avulla käytettävä laite pystyy valitsemaan itselleen parhaiten sopivan sisällön.

Kuulostaa mielenkiintoiselta ja sitä se myös on. Jos haluat pysyä ajan tasalla uusimmista mobiilisisältöstrategian tuulista, seuraa blogiamme. Tulevissa postauksissa nimittäin käsitellään mukautuvaa sisältöä kohta kohdalta.


Palailemisiin,

Satu | Harmaat Hatut


Lähde: Karen McGrane: Content Strategy for Mobile (2012) (sivut 33 -53). Harmaat Hatut hankkivat tämän teoksen digikirjastoonsa tästä e-kirjakaupasta. Ja tämä ei ole mikään mainos, vaan ihan puhdas toteamus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti