22.3.2013

Hatusta vedetyt: viikko 12

Tämänviikkoisessa uutiskatsauksessa on tarjolla asiaa Tahdon2013-kampanjasta, Suomi24:n rasismifoorumista sekä tilastodataa netin mobiilikäytöstä ja hakukoneoptimoinnin noususta.

Mover - rasismipalstan moderaattori

Mover esiintyi Ylen  haastattelussa anonyyminä.
Kirjoitimme viikon 10 uutiskatsauksessa Ylen tekemästä Suomisomen kartoituksesta. Monelle tuli yllätyksenä, että verkkofoorumi Suomi24 oli toiseksi suosituin suomalainen sosiaalinen media. Tämä 1,7 miljoonan rekisteröityneen netinkäyttäjän foorumi on Suomisomen räikein rasismihuutelun pesäke.  

Yle haastatteli eilen Suomi24:n rasismikeskusteluja seulovaa Moveria. Mover on siis rasismipalstan ylläpitäjä, jonka tehtävänä on perata keskusteluista räikeimmät asiattomuudet pois. Foorumilla voi kommentoida nimettömänä ja tämä on aiheuttanut sen, että keskusteluissa esitetyt mielipiteet ovat erittäin radikaaleja, eikä selkeään argumentointiin ole tarvetta. Moverilla siis töitä riittää! Tutusti itse kammottavaan sisältöön täältä!


#Tahdon2013 veivasi kansalaisaloitteen läpi ennätysajassa 

Sukupuolineutraaleja avioliittoja ajava kansalaisaloite keräsi siis tarvittavat 50 000 nimeä ennätysajassa, vain muutamassa tunnissa käynnistyttyään kuluvan viikon tiistaina. Tätä kirjoittaessa aloitetta puoltaa jo yli 130 000 suomalaista,  mutta allekirjoituksia kerätään aina syyskuun puoleenväliin asti. Itse aloitteen takana oli pieni ydinryhmä, mutta varsinaisena keihäänkärkenä asian viraalimarkkinoinnissa ja some-esiintuonnissa toimi - kansalaisaloitteesta kun on kyse - kansa. #Tahdon2013 -kampanja (huomaa Twitter-hashtag) oli erittäin näkyvästi esille mm. Facebookissa ja Twitterissä, joissa se nousi päivän puhutuimmaksi suomalaisaiheeksi valtavalla marginaalilla.

Vaikka erilaisia Tahdon2013-tapahtumia järjestettiin eri kaupungeissa ympäri Suomen, voi hyvällä syyllä sanoa, että tehokkainta työtä tehtiin nimenomaan sosiaalisessa mediassa. Kansalaisaloitteen kun pystyy allekirjoittamaan myös netissä, joten on vain luonnollista, että se on myös tärkein markkinointipaikka.

Tietyissä piireissä ESPN vetää jo mobiilista trafiikkia tietokoneita enemmän

Media Daily News uutisoi maanantaina mielenkiintoista dataa ESPN:n nettisivujen trafiikista. Arbitronin ja comScoren tutkimuksesta kävi ilmi, että ainakin yhden kuukauden aikana yli 18-vuotiaiden miesten keskuudessa ESPN:n nettisivuille hakeuduttiin mobiililaitteiden avulla enemmän kuin pöytäkoneilta tai läppäreistä. Lue uutinen kokonaisuudessaan täältä.


SEO vs. Web Design

Loppuun vielä hauska huomio, jonka aiheeseen perehtynyt .net magazine teki hiljattain (.net March 2013). Hakusanaoptimointi on alkanut kiinnostaa käyttäjiä jo siinä määrin, että se on nostanut päätään myös Googlen tilastoissa. Kun verrataan termejä "seo" ja "web design" Google Trendsissä, voidaan huomata että seo on hakuterminä jatkanut nousuaan ja kiilannut ohi tasaisessa laskusuhdanteessa olevan web designin. Unohtamatta hienon designin tärkeyttä voimme siis todeta, että ihmiset ovat alkaneet kiinnittää huomiota oleelliseen nettisivuja suunnitellessaan.

Kuvakaappaus: Google Trends, vertailussa hakutermit "seo" ja "web design" (20.3.2013).





Harmaat Hatut | viikolla 12

Kuva (Yle)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti