27.3.2013

Mukautuva sisältö: Monikäyttöisyys takaa toimivuuden selailulaitteesta riippumatta

Edellisessä postauksessa pohdittiin erillisen mobiilisivuston ja responsiivisen suunnittelun plussia ja miinuksia. Molemmat vaihtoehdot sopivat tällä hetkellä mobiilinäkyvyyden luomiseen, mutta eivät välttämättä riitä vastaamaan tulevaisuuden haasteisiin.

Mukautuvan sisällön avainelementit Karen McGrane esittelee Content Strategy for Mobile (2012) -kirjassaan käsitteen mukautuva sisältö, (adaptive content). Mukautuva sisältö sopeutuu eri laitteiden erilaisiin näyttökokoihin, joten se tarjoaa katselijalleen miellyttävän lukukokemuksen käytettävästä laitteesta riippumatta.


Viisi pääelementtiä


Mukautuva sisältö koostuu viidestä pääelementistä, joista jokainen on huomioitava sujuvan kokonaisuuden aikaansaamiseksi.

  1. Reusable content
  2. Structured content
  3. Presentation-independent content
  4. Meaningful metadata
  5. Usable CMS interfaces


Jatkossa postauksissa paneudutaan aina yhteen avainelementtiin kerrallaan, ja avataan mukautuvan sisällön ajatusta pala palalta. Tällä kertaa vuorossa on monikäyttöinen sisältö, reusable content.


Monikäyttöinen sisältö toimii hyvin laitteesta riippumatta


Useimmiten sisällön suunnitteluvaiheessa huomioidaan myös se, missä kanavassa teksti tullaan julkaisemaan. McGranen mukaan tällä tavalla mennään metsään jo alkumetreillä. Kun kirjoitat juuri verkkosivuille tarkoitettua sisältöä, kadotat tekstin mahdollisuuden pärjätä mobiilisivustolla.

Julkaisukanavaa tärkeämpää onkin siis luoda mahdollisimman monikäyttöistä sisältöä, joka toimisi samanlaisena mahdollisimman monessa kanavassa. Huomioi tekstiä kirjoittaessasi ainakin seuraavat asiat:


Write standalone headlines

  • Verkkosivuston titlejä voi käyttää useassa paikassa, esimerkiksi sivujen otsikkoina tai sivulle vievinä linkkeinä. Kun muistat titleä kirjoittaessasi hakusanojen ja relevanttiuden tärkeyden, voit hyödyntää samaa sanaparia tai lausetta useassa eri kohdassa.
  • Esimerkki kirjasta: Title, Header and Link: “What Everyone Is Too Polite to Say About Steve Jobs” (Gawker)


Write multiple headlines

  • Vaikka titlen, otsikon ja sivulle vievien linkkien samankaltaisuus onkin hyvä ja yhteneväisyyttä lisäävä asia, sen toteuttaminen ei aina ole mahdollista. Esimerkiksi sivun titlenä toimivat kiinnostavat otsikot eivät välttämättä toimi enää linkkinä. Kirjoita tällöin useita erilaisia versioita ja luo eri teksteistä kiinnostavia yhdistelmiä.
  • Esimerkki kirjasta: Article Title: ”Citizen Cain Link: “Herman Cain’s Unlikely Republican Rise” (Newsweek)


Don’t bury the lede (= lead paragraph)

  • Verkossa ihmiset silmäilevät sisältöjä ja väliotsikoita nopeasti ja lukevat teksteistä pääasiassa vain ensimmäisiä lauseita etsiessään tarvitsemaansa tietoa. Onkin siis tärkeää laittaa sisällön tärkein asia kärkeen ja pitää sisältö muutenkin yksinkertaisena. Kun kirjoitat vain yhden ajatuksen yhteen tekstilohkoon, luot hyvin monikäyttöistä sisältöä.


Alternative content

  • Jos sisällöstä tehdään oikeasti monikäyttöistä, pitää huomioon ottaa myös kaikkien käytettävien laitteiden erilaisuus. Esimerkiksi Flash-videot eivät toimi ollenkaan iOS-käyttöjärjestelmän laitteissa. Näitä tilanteita varten tulee luoda myös vaihtoehtoista sisältöä (tekstiä, kuvia, ääntä…), jotka tarjoavat Flash-videon sisältämän tiedon eri muodossa.


Tarvitaan myös jäsentelyä


Monikäyttöinen sisältö yksinään ei riitä, vaan sen tehokas hyödyntäminen vaatii taakseen toimivan järjestelmän. Kun sisältö on selkeästi järjestelty ja helposti löydettävissä, on sen käyttäminen uudelleen ja uudelleen helppoa ja yksinkertaista.

Structured content on mukautuvan sisällön toinen avainelementti ja siihen paneudutaan paremmin seuraavassa postauksessa.


Terkuin,

Satu | Harmaat Hatut

Lähde: Karen McGrane: Content Strategy for Mobile (2012) (sivut 33 -53). Harmaat Hatut hankkivat tämän teoksen digikirjastoonsa tästä e-kirjakaupasta. Ja tämä ei ole mikään mainos, vaan ihan puhdas toteamus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti