25.2.2013

Kuvien hakukoneoptimointi

Moni webmaster jättää sivustonsa kuvat optimoimatta. Kuvien optimointi on tärkeä, mutta usein laiminlyöty on page -optimoinnin osa-alue, jossa piilee erinomainen mahdollisuus omien hakusijoitusten nopeaan ja helppoon parantamiseen.

Kuvien optimointi koostuu neljästä osa-alueesta:
  1. Kuvan nimestä
  2. Otsikkotekstistä
  3. ALT-tekstistä
  4. Kuvatekstistä

Kuvia optimoidaan asettamalla relevantteja hakusanoja kaikkiin em. neljään kohtaan. Tautologian välttämiseksi on mahdollista myös käyttää synonyymejä sekä sanojen taivutettuja muotoja. Erityisesti kuvatekstissä on pyrittävä luonnolliseen kieleen.

Kuvan nimeäminen: puku1.jpg -niminen kuva ei kerro hakukoneille paljoakaan kuvan sisällöstä. Jos kuvassa on miesten tumma puku, voit nimetä sen miesten_tumma_puku.jpg. Kuvan nimeäminen antaa vapaat kädet sivuston ylläpitäjälle, koska nimen valinnassa ei tarvitse juurikaan ottaa huomioon sivuston vierailijoita, vaan kuvan nimen voi valita pääasiassa hakukoneita silmälläpitäen. Sisällytä siis rohkeasti hakusanoja kuviesi nimiin. 


Hakukoneoptimoitu kuva lapusta, jossa lukee "Tämä kuva on optimoitu"
Kuvien optimointi on helppoa ja nopeaa.

Kuvan otsikkoteksti: joissain tapauksissa kuvalle voi määrittää myös erillisen otsikkotekstin, joka tulee näkyviin kursorin ollessa kuvan päällä. Otsikkoteksti voi olla kuvan nimen stilisoitui versio: “Miesten tumma puku” tai vaihtoehtoisesti enemmän title-tagin kaltainen: “Tämäkin miesten tumma puku edullisesti meiltä”.

Kuvan ALT-teksti: ALT-teksti eli alternative text eli vaihtoehtoinen teksti on jäänne ajalta, jolloin selaimet eivät tunnistaneet kaikkia kuvaformaatteja. Jos kuva ei jostain syystä tullut näkyviin, näytettiin sen sijalla ALT-teksti, joka antoi lyhyen kuvauksen kuvan sisällöstä. ALT-tekstin ihannemitta on 70 - 80 merkkiä ja sen olisi hyvä sisältää mahdollisesti useampiakin hakusanoja. Suurehkon merkkimäärän ansiosta ALT-teksti voi sisältää sivun toissijaisia hakusanoja: “miesten vaatteet”, “pukeutuminen”, “juhlavaatteet”, “miesten liituraitapuku” jne. tai vaihtoehtoisesti konversiota parantavia long tail -hakusanoja: “miesten tumma puku silkki”, “miesten tumma puku mittatilauksena”.

Kuvan kuvateksti: kuvatekstiin, eli kuvan alla olevaan kuvaa kommentoivaan tekstiin, voit sisällyttää mahdollisesti yhden hakusanan, mutta kuvatekstissä on painotettava luontevuutta, koska se on hyvin näkyvällä paikalla oleva elementti. Ajattele kuvatekstiä kirjoittaessasi pääasissa sivulla vierailevaa asiakasta, älä hakukoneita. Luontevuutta parantaaksesi voit lisätä synonyymejä, teemasanoja tai tärkeimmän hakufraasisi yksittäisiä sanoja: “Hyvin pukeutuminen on asiakkaittemme etuoikeus”, “Tumma puku voi olla myös yksilöllinen.”

Muista myös negatiivinen optimointi: osoita Googlelle myös ne kuvat, joita et halua hakukoneen noteeraavan. Saatat tarvita tätä esimerkiksi taustalla oleviin elementteihin, sivupalkkiin tai muihin sivun graafisiin elementteihin. Negatiivinen optimointi tapahtuu seuraavasti: aseta kuvan nimi mahdollisimman geneerisesti. Jos 0001.jpg tai kuva_1.jpg on liian epämääräinen, voit mahdollisesti käyttää Puku_1.jpg -nimeä. Jätä muut kohdat tyhjäksi.

Ideoita, kysymyksiä, vastaväitteitä? Sana on vapaa. Laita kommenttia tähän artikkeliin tai spostiin harmaathatut(at)gmail.com

Joona | Harmaat Hatut

1 kommentti:

  1. Hei! Kiitos selkeästä ja kerrankin ymmärrettävästä tekstistä, jota tälläinen ei-koodaustaitoinenkin tajuaa. Silti jäi yksi kohta edelleen sekavaksi, vaikka kuinka yritit vääntää rautalangasta...tuo ALT-teksti. Onko se jokin koodipätkän lisäys kuvan kohtaan vai mikä/missä/miten?
    t.tumpelo pässinpää :)

    VastaaPoista