21.2.2013

Hyvä leipäteksti on nettisivun sydän

Nyt ollaan perimmäisten asioiden äärellä, sillä tänään esittelyssä on leipäteksti eli internet-sivun varsinainen tekstisisältö. Leipäteksti on siis yksi neljästä yksittäisen nettisivun tärkeimmästä elementistä yhdessä metatietojen eli titlen ja descriptionin sekä sivun pääotsikon eli H1:n kanssa.

Siinä missä vielä nykyäänkin nuo kolme muuta elementtiä voidaan formuloida potentiaalisesti toimiviksi muutamilla säännöillä (esim. mitä asioita kuuluu hyvään titleen ja mitä ei, mitä tietoja niissä pitäisi sekä hakukoneen että asiakkaan/lukijan vuoksi olla jne.), niin leipätekstin osasten tarkka määrittely ei ole enää niin yksinkertaista - jos ollenkaan mahdollista. Hyvään lopputulokseen voi johtaa moni eri tie. Ensinnäkin siinä missä titlen ja descriptionin ainoa tarkoitus on saada asiakas klikkaamaan hakukoneen linkkiä (ja saada tämä linkki nousemaan korkealle haussa), niin leipätekstillä voi olla useampi eri merkitys sen sille annetun tehtävän mukaan.

Leipäteksti voi siis esimerkiksi
  • myydä jotain tuotetta tai palvelua
  • muuttaa tai vahvistaa lukijan mielipiteen
  • houkutella asiakas johonkin tekoon
  • esitellä lukijalle uutta tietoa - sekä paljon muuta.

Jo tämän vuoksi leipätekstin osasten määrittely tarkkaan on vaikeaa. Sitä ei voi formuloida tietynlaiseksi, piste. Leipätekstin muoto määrittyy aina käsiteltävän asian mukaan. Taitava mainoskirjoittaja osaa ottaa kaiken irti markkinointitekstistä, ja hyvä tietokirjoittaja saa lukijan kahlaamaan läpi pitkänkin esseen. Mutta ei kannata vaipua synkkyyteen, sillä kuten titlen tai descriptionin, leipiksenkin voi tietenkin tehdä helposti luettavaksi ja hakukoneystävälliseksi, mikä käytännössä tarkoittaa sitä, että lukijan lisäksi myös Googlen on helppo ymmärtää sitä. Ja kun Google ymmärtää sitä, sen nouseminen hakutilastoissa on paljon todennäköisempää. 

Aloitetaan siitä, että Google arvostaa tietoa aivan yhtä paljon kuin sinäkin: se haluaa antaa omalle asiakkaalleen, eli hakuja tekevälle henkilölle, mahdollisimman relevanttia ja täydellistä tietoa etsitystä aiheesta. Kun leipätekstin kirjoittaja ymmärtää tämän, hän on jo hyvin pitkällä sisällä prosessissa.

Google siis arvostaa tietoa.

Tämä on keskeinen asia leipätekstin kirjoittamisessa. Kaikki muut asiat ovat sille - luojan kiitos - nykyään alisteisia.

Muutamia tähän liittyviä asioita kirjoittajan on hyvä miettiä paitsi kirjoituskoneensa äärellä, myös kirjoitusprosessin ulkopuolella:

  1. onko informaatiota pursuava teksti yleensä pitkä vai lyhyt? 
  2. käytätkö tekstissä niitä hakusanoja, joilla haluat tekstisi löytyvän? 
  3. onko tekstisi mielenkiintoista ja luettavaa lukijan kannalta? 
  4. ymmärtääkö myös hakukone tekstistäsi, mitä asiaa siinä käsitellään?

Jos leipätekstiä voisi jollain tavalla formuloida, niin oman kokemukseni pohjalta yllä olevat asiat olisivat niitä, joita tekstiä tuottavan copyn pitäisi miettiä ennen jokaisen lauseen aloittamista.

Voit totta kai myös hyvin tehdä kaiken vanhalla tavalla. Lyhyet tekstit, vähän informaatiota - eihän nyt Suomessa passaa itseään kehua! Asiakkaasi kyllä löytävät sinut kuulopuheiden kautta ja puhelinluettelosta. Ainakin sen aikaa, kun puhelinluetteloita vielä ilmestyy. No entäs 5 tai 10 vuoden päästä? Oletko ehkä ylimielisyydessäsi antanut kilpailijoillesi hiukan liikaa etumatkaa? Muista, että jos et ole internetissä kehityksen kärjessä, olet hännillä. 

Hard facts

Ok, minua fiksummat propellipäät kertovat, että joitain numeraalisia tunnusmerkkejä hyvälle leipätekstille on olemassa.

1) Leipätekstin on oltava aika pitkä. Tuskin enää yllätyit tästä? Muista, että pitkä teksti on Googlen - ja lukijan - mielestä pääsääntöisesti aina informatiivisempi kuin lyhyt, oli kyse sitten keittiöremontista tai Sartre-analyysistasi. Myykö sulavan puhelias myyntimies paremmin kuin lyhytsanainen? Onko selkeästi artikuloivaa filosofian professoria mielenkiintoisempaa kuunnella kuin tuppisuuta? Voit tehdä hakukonelöydettävyytesi entistäkin huonommaksi tekemällä lyhyen tekstin, mutta yli 300-sanainen ja mielellään 400-500 -sanainen teksti herättää Googlen mielenkiinnon ihan eri tavalla, asiakkaastasi puhumattakaan. Älä kuitenkaan jaarittele, vaan esittele palveluasi, tietoasi tai tuotettasi monelta eri kantilta, käännä vaikka potentiaalisen asiakkaasi epäilyt eduksesi kattavalla myyntipuheella. 

2) Asiakkaasi / lukijasi saattaa ymmärtää rivienkin välistä, mistä puhut - voit esim. viitata toiseen maailmansotaan jälkimmäisenä maailmanpalona tai lätkäblogissasi Teemu Selänteeseen Teukkana. Hakukone ei kuitenkaan lue mitään rivien välistä (synonyymejä ja analogioita se kuitenkin ymmärtää vaihtelevasti), joten puhu asioista niiden oikeilla nimillä, ainakin jonkin verran (ja käytä tosiaan niitä synonyymejä). Tekstisi sanojen kokonaismäärästä 1-4% (toisten mukaan 2-7%) on hyvä olla niitä Teemu Selänteitä tai toisia maailmansotia. Näin myös Google pysyy kartalla. Älä kuitenkaan ylikäytä hakusanoja - huononnat lukukokemusta ja Googlekin sanktioi niiden ylikäytöstä eli ns. keyword stuffingista.

3) Muista, että yli 80% nykyään tehtävistä Google-hauista ovat vähintään kaksisanaisia, eli ns. long tail keywordseja. Osaava copy siis kartoittaa, mitä hakutermejä oikeasti käytetään, ja käyttää niitä vuorostaan tekstissä. Ravintola Turussa. Edullinen lastenvaateliike Tampereen keskustassaTukkeutuneen viemärin avaaminen

Lisäksi kannattaa muistaa nämä:

  • Boldaa tärkeimpiä asioita ja lauseita
  • tee helppolukuisia listoja
  • laita tekstin sekaan kuvia, infograafeja, kuvaajia. Toisin sanoen siis: elävöitä! Käytä html:n ominaisuudet hyväksesi äläkä ajattele tekstiäsi tylsänä printtinä.

Googlekin arvostaa tätä. Miksi ei arvostaisi? Jos olet jaksanut lukea tänne asti, olen ehkä tehnyt jotain oikein, sillä tässä kohdin artikkelilla on pituutta jo yli 700 sanaa. Olisiko luku-urakkasi (kiitos sinulle jo tässä kohdin vaivannäöstä) ollut vieläkin raskaampi, jos tekstin seassa ei olisi ollut ainuttakaan listaa tai huomiota herättävää boldausta? Hurmaa, huvita ja huijaa, kaikki keinot ovat hyväksyttyjä. Anna lukijallesi kaikki, mitä kuvittelet hänen haluavan. Äläkä ikinä aliarvioi lukijasi tiedonjanoa.

Hyvän leipätekstin kirjoittaminen vaatii siis hiukan teknistä ymmärrystä hakukoneiden toiminnasta sekä valtavan annoksen nöyryyttä ja kykyä ymmärtää lukijaasi, asiakastasi tai asiakkaasi asiakasta. Herätä heidän kiinnostuksensa, käännä epäilyt eduksesi, ole selkeä, ole nokkela, ole parempi kuin kilpailijasi. Tutki, lue. Tee välillä virheitä ja tee joskus ihan helvetin hyvin.

Henri | Harmaat Hatut

Yllä olevassa tekstissä muuten mainittiin sana leipäteksti 13 kertaa 804 sanassa. Toisin sanoen 1,62 prosenttia kaikista tekstin sanoista oli ”leipäteksti” tai jokin sen johdannainen. Olisiko lukukokemuksesi ollut huonompi, jos olisin nostanut sanan esiintyvyyttä vaikka 4%:iin eli 32:een?  






1 kommentti:

  1. "...voidaan formuloida potentiaalisesti toimiviksi..."

    Melkoista englannin ja suomen sekamelskaa. Todella hankalaa luettavaa.

    VastaaPoista