Siinä
missä vielä nykyäänkin nuo kolme muuta elementtiä voidaan formuloida
potentiaalisesti toimiviksi muutamilla säännöillä (esim. mitä asioita kuuluu
hyvään titleen ja mitä ei, mitä tietoja niissä pitäisi sekä hakukoneen että
asiakkaan/lukijan vuoksi olla jne.), niin leipätekstin osasten tarkka
määrittely ei ole enää niin yksinkertaista - jos ollenkaan mahdollista. Hyvään
lopputulokseen voi johtaa moni eri tie. Ensinnäkin siinä missä titlen ja
descriptionin ainoa tarkoitus on saada asiakas klikkaamaan hakukoneen linkkiä
(ja saada tämä linkki nousemaan korkealle haussa), niin leipätekstillä
voi olla useampi eri merkitys sen sille annetun tehtävän mukaan.
Leipäteksti voi siis
esimerkiksi
- myydä jotain
tuotetta tai palvelua
- muuttaa tai vahvistaa lukijan
mielipiteen
- houkutella asiakas
johonkin tekoon
- esitellä lukijalle
uutta tietoa - sekä paljon muuta.
Jo
tämän vuoksi leipätekstin osasten määrittely tarkkaan on vaikeaa. Sitä ei voi
formuloida tietynlaiseksi, piste. Leipätekstin muoto määrittyy aina
käsiteltävän asian mukaan. Taitava mainoskirjoittaja osaa ottaa kaiken irti
markkinointitekstistä, ja hyvä tietokirjoittaja saa lukijan kahlaamaan läpi
pitkänkin esseen. Mutta ei kannata vaipua synkkyyteen, sillä kuten titlen tai descriptionin, leipiksenkin
voi tietenkin tehdä helposti luettavaksi ja hakukoneystävälliseksi, mikä
käytännössä tarkoittaa sitä, että lukijan lisäksi myös Googlen on
helppo ymmärtää sitä. Ja kun Google ymmärtää sitä, sen nouseminen
hakutilastoissa on paljon todennäköisempää.
Aloitetaan
siitä, että Google arvostaa tietoa aivan yhtä paljon kuin sinäkin: se haluaa
antaa omalle asiakkaalleen, eli hakuja tekevälle henkilölle, mahdollisimman
relevanttia ja täydellistä tietoa etsitystä aiheesta. Kun leipätekstin
kirjoittaja ymmärtää tämän, hän on jo hyvin pitkällä sisällä prosessissa.
Google
siis arvostaa tietoa.
Tämä
on keskeinen asia leipätekstin kirjoittamisessa. Kaikki muut asiat ovat sille
- luojan kiitos - nykyään alisteisia.
Muutamia
tähän liittyviä asioita kirjoittajan on hyvä miettiä paitsi kirjoituskoneensa
äärellä, myös kirjoitusprosessin ulkopuolella:
- onko
informaatiota pursuava teksti yleensä pitkä vai lyhyt?
- käytätkö
tekstissä niitä hakusanoja, joilla haluat tekstisi
löytyvän?
- onko
tekstisi mielenkiintoista ja luettavaa lukijan kannalta?
- ymmärtääkö
myös hakukone tekstistäsi, mitä asiaa siinä käsitellään?
Jos
leipätekstiä voisi jollain tavalla formuloida, niin oman kokemukseni pohjalta
yllä olevat asiat olisivat niitä, joita tekstiä tuottavan copyn pitäisi miettiä
ennen jokaisen lauseen aloittamista.
Voit
totta kai myös hyvin tehdä kaiken vanhalla tavalla. Lyhyet tekstit, vähän
informaatiota - eihän nyt Suomessa passaa itseään kehua! Asiakkaasi kyllä
löytävät sinut kuulopuheiden kautta ja puhelinluettelosta. Ainakin sen aikaa,
kun puhelinluetteloita vielä ilmestyy. No entäs 5 tai 10 vuoden päästä? Oletko
ehkä ylimielisyydessäsi antanut kilpailijoillesi hiukan liikaa etumatkaa?
Muista, että jos et ole internetissä kehityksen kärjessä, olet hännillä.
Hard facts
Ok,
minua fiksummat propellipäät kertovat, että joitain numeraalisia tunnusmerkkejä
hyvälle leipätekstille on olemassa.
1) Leipätekstin
on oltava aika pitkä. Tuskin enää yllätyit tästä? Muista, että pitkä teksti
on Googlen - ja lukijan - mielestä pääsääntöisesti aina informatiivisempi kuin
lyhyt, oli kyse sitten keittiöremontista tai Sartre-analyysistasi. Myykö
sulavan puhelias myyntimies paremmin kuin lyhytsanainen? Onko selkeästi
artikuloivaa filosofian professoria mielenkiintoisempaa kuunnella kuin
tuppisuuta? Voit tehdä hakukonelöydettävyytesi entistäkin huonommaksi
tekemällä lyhyen tekstin, mutta yli 300-sanainen ja mielellään 400-500
-sanainen teksti herättää Googlen mielenkiinnon ihan eri tavalla, asiakkaastasi
puhumattakaan. Älä kuitenkaan jaarittele, vaan esittele palveluasi, tietoasi tai
tuotettasi monelta eri kantilta, käännä vaikka potentiaalisen asiakkaasi
epäilyt eduksesi kattavalla myyntipuheella.
2)
Asiakkaasi / lukijasi saattaa ymmärtää rivienkin välistä, mistä puhut - voit
esim. viitata toiseen maailmansotaan jälkimmäisenä maailmanpalona tai
lätkäblogissasi Teemu Selänteeseen Teukkana. Hakukone ei kuitenkaan lue
mitään rivien välistä (synonyymejä ja analogioita se kuitenkin
ymmärtää vaihtelevasti), joten puhu asioista niiden oikeilla nimillä, ainakin
jonkin verran (ja käytä tosiaan niitä synonyymejä). Tekstisi sanojen kokonaismäärästä 1-4% (toisten mukaan 2-7%) on hyvä olla niitä
Teemu Selänteitä tai toisia maailmansotia. Näin myös Google pysyy kartalla. Älä
kuitenkaan ylikäytä hakusanoja - huononnat lukukokemusta ja Googlekin sanktioi
niiden ylikäytöstä eli ns. keyword stuffingista.
3)
Muista, että yli 80% nykyään tehtävistä Google-hauista ovat vähintään kaksisanaisia,
eli ns. long tail keywordseja. Osaava copy siis kartoittaa, mitä
hakutermejä oikeasti käytetään, ja käyttää niitä vuorostaan tekstissä. Ravintola
Turussa. Edullinen lastenvaateliike Tampereen keskustassa. Tukkeutuneen
viemärin avaaminen.
Lisäksi kannattaa muistaa nämä:
- Boldaa tärkeimpiä asioita ja lauseita
- tee helppolukuisia listoja
- laita tekstin sekaan kuvia, infograafeja, kuvaajia. Toisin sanoen siis: elävöitä! Käytä html:n ominaisuudet hyväksesi äläkä ajattele tekstiäsi tylsänä printtinä.
Googlekin
arvostaa tätä. Miksi ei arvostaisi? Jos olet jaksanut lukea tänne asti, olen ehkä tehnyt jotain oikein, sillä tässä kohdin artikkelilla on pituutta jo yli 700
sanaa. Olisiko luku-urakkasi (kiitos sinulle jo tässä kohdin vaivannäöstä)
ollut vieläkin raskaampi, jos tekstin seassa ei olisi ollut ainuttakaan listaa tai huomiota herättävää boldausta? Hurmaa, huvita ja huijaa,
kaikki keinot ovat hyväksyttyjä. Anna lukijallesi kaikki, mitä kuvittelet hänen
haluavan. Äläkä ikinä aliarvioi lukijasi tiedonjanoa.
Hyvän leipätekstin kirjoittaminen vaatii siis
hiukan teknistä ymmärrystä hakukoneiden toiminnasta sekä valtavan annoksen
nöyryyttä ja kykyä ymmärtää lukijaasi, asiakastasi tai asiakkaasi asiakasta.
Herätä heidän kiinnostuksensa, käännä epäilyt eduksesi, ole selkeä, ole
nokkela, ole parempi kuin kilpailijasi. Tutki, lue. Tee välillä virheitä ja tee
joskus ihan helvetin hyvin.
Henri | Harmaat Hatut
Henri | Harmaat Hatut
Yllä olevassa tekstissä
muuten mainittiin sana leipäteksti 13 kertaa 804 sanassa. Toisin sanoen 1,62
prosenttia kaikista tekstin sanoista oli ”leipäteksti” tai jokin sen
johdannainen. Olisiko lukukokemuksesi ollut huonompi, jos olisin nostanut sanan
esiintyvyyttä vaikka 4%:iin eli 32:een?
"...voidaan formuloida potentiaalisesti toimiviksi..."
VastaaPoistaMelkoista englannin ja suomen sekamelskaa. Todella hankalaa luettavaa.