14.2.2013

Title on sivustosi tärkein rajapinta


Title on yksi tärkeimmistä sivustosi elementeistä. Ei pelkästään hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, vaan myös potentiaalisten asiakkaittesi näkökulmasta.
Title, artikkeleita hakukoneoptimoinnista, harmaat hatut
Etusivumme title
Title on ensimmäinen ja tärkein rajapinta asiakkaaseesi. Se on ensimmäinen asia, jonka potentiaaliset asiakkaasi hakutuloksissa näkevät.  Se tulee päällimmäisenä, suurimpana ja alleviivattuna esiin hakutuloksissa. Mutta silti monet sivustot jättävät täysin käyttämättä titlen potentiaalin. Hyvin usein törmään sivuihin, joiden titlessä seisoo pelkästään ”Tervetuloa verkkosivuillemme!”. Onko tämä juuri se viesti, jonka kanssa haluat kilpailla hakutuloksia selaavista asiakkaista?
Lyhyesti voidaan sanoa, että title on lyhyt kuvaus sivusta, jolle se johtaa. Se on kuin sanomalehden otsikko tai hyllyssä olevan kirjan selkämysteksti. Se luetaan ensimmäisenä, se kertoo jotain oleellista sisällöstä ja sen perusteella päätetään, siirrytäänkö sisällön pariin vai ei. Title on siis rajapinta, jonka arvoa ei parane aliarvioida.


title, description, seo, hakukoneoptimointi

title, description, hakukoneoptimointi, seo
Kumpaa klikkaisit?

Käytettävissä on vain 70 merkkiä. Miten pystyt miellyttämään sekä hakukoneita että asiakkaita?
Priorisoi hakusanat! Itse rakennan sivun yhden pääasiallisen hakusanan ympärille, jonka lisäksi käytän leipiksessä muutamia ns. tukevia hakusanoja. Pääasiallisen hakusanan mainitsen titlessä, H1:ssä sekä muutamaan otteeseen sivun leipiksessä. Titlessä sijoitan hakusanan mahdollisimman etualalle: ”Keittiöremontit Helsingissä edullisesti”.
Vinkki! Voit myös pyrkiä arvaamaan täsmällisempiä hakutermejä: ”halpa keittiöremontti Helsinki”. Jos veikkauksesi osuu oikeaan ja titlessäsi lukee ”Halpa keittiöremontti Helsingin seudulla”, voit olla varma, että asiakas siirtyy sivullesi.
Ole täsmällinen! Jos kyseinen sivu käsittelee keittiöremontteja, älä kirjoita titlee: ”Kaikki remontit Helsingin seudulla.” Asiakkaasi etsivät keittiöremontteja tai kylpyhuoneremontteja, mutta eivät remontteja yleensä. Hakulauseketta parhaiten vastaava title voittaa kisan!
Vinkki! Täsmällisyyttä voit parantaa lisäsanoilla, jotka tarkentavat tärkeintä hakusanaasi. Esim. halpa kuntosali Helsingin keskustassa, nopea muuttopalvelu Turussa, edulliset lahjatavarat netistä.
Ole tehokas! Koita tehdä titlestäsi mahdollisimman tiivis. Hyvä title on helppolukuinen, eikä pidä sisällään kahta hakusanaa enempää. Mikäli käytät useampaa hakusanaa, älä erottele niitä pilkulla, vaan yritä tehdä selkokielinen lause. Google rankaisee hakusanojen ryöstöviljelystä.
Vinkki! Täsmällisesti ottaen titlen maksimimitta ei ole 70 merkkiä, vaan jokin pikkaisen vaihteleva määrä pikseleitä. Tästä johtuu, että titlesi saattaa katketa jo jopa 45 merkin jälkeen tai näkyä kokonaan reilusti yli 70-merkkisenä. 
Ole yksilöllinen! Kirjoita jokaiselle sivulle erilainen title. Muista myös, että palvelu- tai tuotesivuille on syytä tehdä konversiota synnyttävä tehokas title, etusivulla voi olla puolestaan hieman kliinisempi teksti.
Vinkki! Päivitä titlejäsi tasaisin väliajoin. Seuraa sisään tulevien klikkien määrää ja reagoi tarpeen mukaan. Kausiluonteiset titlet erottuvat erinomaisesti ajattomammista verrokeistaan.


Summaus

Aloitin tämän kirjoituksen esittämällä, että title on tärkeä kahdesta näkökulmasta: yhtäältä hakukoneiden ja toisaalta asiakkaiden näkökulmasta. Mutta tämä on hieman harhaanjohtavaa. Parasta on keskittyä pelkästään asiakkaiden miellyttämiseen. Kun olet tehnyt asiakkaasi hakua vastaavan, lyhyen, helppolukuisen ja sivusi sisältöä täsmällisesti vastaavan titlen, jolla olet saanut houkuteltua asiakkaan sivuillesi, voit olla varma, että myös Google pitää tekemästäsi titlestä.

Joona | Harmaat Hatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti