Title on yksi tärkeimmistä sivustosi
elementeistä. Ei pelkästään hakukoneoptimoinnin näkökulmasta, vaan myös potentiaalisten
asiakkaittesi näkökulmasta.
Etusivumme title |
Lyhyesti voidaan sanoa, että title on lyhyt kuvaus
sivusta, jolle se johtaa. Se on kuin sanomalehden otsikko tai hyllyssä olevan
kirjan selkämysteksti. Se luetaan ensimmäisenä, se kertoo jotain oleellista
sisällöstä ja sen perusteella päätetään, siirrytäänkö sisällön pariin vai ei.
Title on siis rajapinta, jonka arvoa ei parane aliarvioida.
Kumpaa klikkaisit? |
Käytettävissä on vain 70 merkkiä. Miten pystyt
miellyttämään sekä hakukoneita että asiakkaita?
Priorisoi hakusanat! Itse rakennan sivun yhden pääasiallisen hakusanan
ympärille, jonka lisäksi käytän leipiksessä muutamia ns. tukevia hakusanoja.
Pääasiallisen hakusanan mainitsen titlessä, H1:ssä sekä muutamaan otteeseen
sivun leipiksessä. Titlessä sijoitan hakusanan mahdollisimman etualalle: ”Keittiöremontit
Helsingissä edullisesti”.
Vinkki! Voit myös pyrkiä arvaamaan täsmällisempiä hakutermejä: ”halpa
keittiöremontti Helsinki”. Jos veikkauksesi osuu oikeaan ja titlessäsi lukee ”Halpa
keittiöremontti Helsingin seudulla”, voit olla varma, että asiakas siirtyy
sivullesi.
Ole
täsmällinen! Jos kyseinen sivu käsittelee
keittiöremontteja, älä kirjoita titlee: ”Kaikki remontit Helsingin seudulla.”
Asiakkaasi etsivät keittiöremontteja tai kylpyhuoneremontteja, mutta eivät
remontteja yleensä. Hakulauseketta parhaiten vastaava title voittaa kisan!
Vinkki! Täsmällisyyttä voit parantaa lisäsanoilla, jotka
tarkentavat tärkeintä hakusanaasi. Esim. halpa kuntosali Helsingin keskustassa, nopea muuttopalvelu Turussa, edulliset lahjatavarat netistä.
Ole
tehokas! Koita tehdä titlestäsi mahdollisimman
tiivis. Hyvä title on helppolukuinen, eikä pidä sisällään kahta hakusanaa enempää.
Mikäli käytät useampaa hakusanaa, älä erottele niitä pilkulla, vaan yritä tehdä
selkokielinen lause. Google rankaisee hakusanojen ryöstöviljelystä.
Vinkki! Täsmällisesti ottaen titlen maksimimitta ei ole 70
merkkiä, vaan jokin pikkaisen vaihteleva määrä pikseleitä. Tästä johtuu, että
titlesi saattaa katketa jo jopa 45 merkin jälkeen tai näkyä kokonaan reilusti yli 70-merkkisenä.
Ole yksilöllinen! Kirjoita jokaiselle sivulle erilainen title. Muista myös, että palvelu- tai tuotesivuille on syytä tehdä konversiota synnyttävä tehokas title, etusivulla voi olla puolestaan hieman kliinisempi teksti.
Vinkki! Päivitä titlejäsi tasaisin väliajoin. Seuraa sisään tulevien klikkien määrää ja reagoi tarpeen mukaan. Kausiluonteiset titlet erottuvat erinomaisesti ajattomammista verrokeistaan.
Summaus
Aloitin tämän kirjoituksen esittämällä, että title on tärkeä kahdesta näkökulmasta: yhtäältä hakukoneiden ja toisaalta asiakkaiden näkökulmasta. Mutta tämä on hieman harhaanjohtavaa. Parasta on keskittyä pelkästään asiakkaiden miellyttämiseen. Kun olet tehnyt asiakkaasi hakua vastaavan, lyhyen, helppolukuisen ja sivusi sisältöä täsmällisesti vastaavan titlen, jolla olet saanut houkuteltua asiakkaan sivuillesi, voit olla varma, että myös Google pitää tekemästäsi titlestä.
Joona | Harmaat Hatut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti