19.2.2013

Meta description vasta-alkaville ja edistyville


Meta description (tai pelkkä description) muodostaa titlen, H1:n ja sivuston varsinaisen tekstisisällön kanssa keskeisimmät neljä on page -hakukoneoptimoinnin elementtiä. Descriptionin merkitys on siis varsin suuri, joskin se saattaa olla nelikosta vähäpätöisin. Sillä on kuitenkin hyvin merkittävä rooli suhteessa potentiaalisiin asiakkaisiin sekä hakukoneisiin, joten olisi suuri virhe sivuuttaa sen merkitys.

Description tarkoittaa siis niitä kahta mustalla kirjoitettua riviä, jotka näkyvät alimmaisina Googlen hakutuloksissa. Description muodostaa titlen kanssa hakutuloksissa näkyvän tietoiskun, jonka tarkoituksena on olla houkutteleva potentiaaliselle asiakkaalle sekä miellyttävä hakukoneille.

Meta description ympyröitynä title-tagin alla


Nimensä mukaisesti description on kuvaus kohdesivusta. Sen täsmällistä roolia on vaikea määrittää, mutta yleisesti voidaan sanoa, että potentiaalinen asiakas lukee sen titlen lukemisen jälkeen ja siksi sen on lähtökohtaisesti toimittava suhteessa titleen. Näiden kahden elementin yhteispeli voi toimia monella tavalla.

Hyvin yleistä on, että title esittää kysymyksen, kuten “Etsitkö edullista hotellia Helsingistä?” ja description kertoo siihen vastauksen: “Pekan luksushotelli Oy tarjoaa sinulle pääkaupunkiseudun parhaan majoituksen sekä maistuvan aamupalan. Tutustu edullisiin hintoihimme tarkemmin sivuillamme.” Muita yleisiä vaihtoehtoja ovat title ongelmana ja description ratkaisuna sekä title tärkemmän palvelun tiivistyksenä ja description pienenä myyntipuheena. Tulemme käsittelemään tätä titlen ja descriptionin välistä dynamiikkaa tulevissa artikkeleissamme, mutta tällä kerralla paneudumme tarkemmin descriptionin eli hakukuvauksen saloihin.

Hyvä description asiakkaan näkökulmasta

Kuten aikaisemmissa esimerkeissämme huomasimme, description määrittyy paljolti juuri titlen kautta ja siten hakukuvauksesta tekee hyvän juuri onnistunut yhteispeli titlen kanssa. Description toimii kuten hyvä myyntipuhe. Title on herättänyt potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon, jonka jälkeen descriptionin on sinetöitävä diili, joka tässä tapauksessa tarkoittaa sivustolle siirtymistä.

Title siis huutaa: “Katso minua, klikkaa minua!” ja description perustelee: “Olen juuri sitä, mitä olet etsinyt!”

Hyviä descriptioneja on monenlaisia, kuten olemme huomanneet. Mutta muutamia keskeisiä pointteja voidaan silti esittää. Hyvä hakukuvaus tiivistää kohdesivun sisällön mahdollisimman hyvin, jolloin potentiaalinen asiakas ei tunne oloaan petetyksi klikattuaan. Hakukuvauksessa on käytettävissä kokonaiset kaksi riviä tekstiä eli n. 150 merkkiä, joten tekstin sopii olla kokonaisia lauseita sekä selkokielistä. Varsinainen rakenne voi olla melkeinpä mitä tahansa, mutta tärkeää on huomata, että hakukuvauksen tulisi loppua kehotukseen tai paremminkin käskyyn, jolla potentiaalista asiakasta patistetaan siirtymään sivulle. Katso lisää, lue lisää, tarkemmat tiedot löydät sivuiltamme, katso hinnat sivuiltamme jne.

Ohjeellisesti voidaan sanoa, että hakukuvaukseen kannattaa myös sisällyttää sivun tärkein hakusana tai jokin muoto siitä. Hakukoneet, kuten Google, Yahoo ja Bing ovat kuitenkin ilmoittaneet, että hakusanojen mainitseminen ei anna nostetta hakutuloksissa. Yksi syy tähän saattaa olla se, että jossain vaiheessa descriptioniin oli tapana sulloa mahdollisimman paljon erilaisia hakusanoja ja laittaa vain pilkut väliin. Tämähän on mahdollisimman huonoa asiakaspalvelua ja siksi on ymmärrettävää, jos hakukoneet boigotoivat tämänlaista kehitystä. Hakusanojen mainitseminen hakukuvauksessa on kuitenkin toisella tapaa hyvinkin kannattavaa. Ainakin Googlella on tapana boldata hakulausekkeen kanssa yhtenevät sanat kuvauksesta, jolloin asiakkaan on helppo huomata hakunsa toimivuus ja siirtyä sivulle.

Pro tip: Hakukoneen tulossivu on kilpailukenttä, jolla titlet ja descriptionit kilpailevat miltei verisesti toistensa kanssa potentiaalisten asiakkaitten klikeistä. Kilpailukeskeisyys on tärkeää pitää kirkkaana mielessä. Jos haluat pärjätä kilpailussa, ole tietoinen kilpakumppaneistasi ja tarjoa jotain, jota muut eivät tarjoa. Kilpakumppaneista pääset selville tutkimalla hakusanoja, joilla sivustosi löytyy hakukoneesta. Jos hakusanat eivät ole kovin kilpailtuja, voit erottua muista esim. selkeillä ja tyylitellyillä kysymys-vastaus -komboilla, mutta jos kilpailet kovemmassa porukassa, saatat tarvita jotain todella räväkkää, yliampuvaa tai ihmetystä herättävää. Mutta tämä kaikki jää sinun arvioitavaksi, kun teet hakusanatutkimusta sivuillesi.

Description ja hakusanat

Kuten jo edellisessä kappaleessa mainitsin, Google, Yahoo ja Bing eivät lähtökohtaisesti huomioi descriptionissa olevia hakusanoja, mutta Google boldaa hakutermin kanssa yhtenevät sanat kuvauksesta. Tämä toiminnallisuus avaa useita näkökulmia descriptionin täsmälliseen hakukoneoptimointiin. Boldauksen näkökulmasta asiaa voi vaikka ajatella seuraavasti: title painottuu hakusanojensa puolesta yleisempiin termeihin (esim. Miesten vaatteet Helsingin keskustassa), kun taas descriptionilla on mahdollisuus ulottua täsmällisiin tuotteisiin, jotka vastaavat täysin asiakkaan hakulauseketta (esim. Armani Collezioni ja Tiger of Sweden mustat puvut miehille sekä villableiserit useilta huippumerkeiltä, kuten Sand ja Pierre Cardin. Katso hinnat sivuilta!). Edellämainittu kombo kattaa jo varsin hyvän määrän keskeisiä hakusanoja ja mikä tärkeintä, hakusanoja, jotka saavat asiakkaat siirtymään sivuille.



Pro tip: Google on egoistinen hakukone, joka korvaa descriptionin, mikäli ajattelee itse kykenevänsä koostamaan paremman. Hyvin usein näkeekin hakukuvauksia, jotka koostuvat hajanaisista lauseista tai lauseiden osista, jotka Google on poiminut sivun tekstisisällöstä. Tämä saattaa ärsyttää hakukoneoptimoijaa, joka on tehnyt mielestään upean kuvauksen, jonka Google tavan takaa pyyhkii pois ja korvaa omallaan. Mutta tässä Googlen taipumuksessa korvata description itse poimimillaan teksteillä piilee erinomainen mahdollisuus suurien klikkiprosenttien saavuttamiseen.



Google koostaa oman descriptionin, jos sivustolla ei ole omaa kuvausta tai jos sivuston kuvaus ei Googlen mielestä kuvaa sivuston sisältöä tapeeksi hyvin. Kun Google koostaa oman descriptionin, sisällyttää se siihen kyseisestä hakulausekkeesta löytyviä sanoja tai niiden muunnoksia. Google siis koostaa omat hakukuvaukset erikseen jokaiselle Google-haulle. 

Mikäli haluat edesauttaa tätä Googlen taipumusta korvata hakukuvaus omilla hakulausekkeen perusteella valituilla tekstisisällöillä, voit tehdä omasta kuvauksestasi lyhyen tai jättää sen kokonaan pois. Jos teet sivullesi vain 50-merkkisen descriptionin, on todennäköistä, että Google sen korvaa, ellei se sitten osu hyvin Google-hakuun. 

Miksi tätä Googlen taipumusta sitten olisi järkevää hyödyntää?

Oletetaan, että olet kirjoittanut sivulle pitkän artikkelin (esim yli 3000 sanaa), johon olet saanut sisällytettyä huomattavan suuren määrän aihepiirille keskeisiä hakusanoja, hakusanojen synonyymejä sekä muita sanoja, joita potentiaaliset asiakkaasi saattaisivat hakukenttään syöttää. Tällaisessa tapauksessa kohdesivulla on runsas määrä aineistoa, jota Google voi käyttää mieleisensä hakukuvauksen rakentamiseen. Ja mikä tärkeintä, aineisto on todennäköisesti hyvin relevanttia suhteessa hakulausekkeisiin, jolloin asiakas saa vastaansa hyvin hakuaan vastaavan descriptionin. Tällaisessa tapauksessa hakukuvaus todennäköisesti vastaa potentiaalisen asiakkaan hakulauseketta huomattavasti paremmin, kuin mikään valmiiksi asetettu hakukuvaus. 

Tuloksena on siis valtava määrä erilaisia ja erinomaisesti asiakkaan hakua vastaavia kuvauksia, jotka herättävät täsmällisyydellään asiakkaan mielenkiinnon ja saavat aikaan klikkiprosenttien kasvun.

Joona | Harmaat Hatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti