Meta description (tai pelkkä description)
muodostaa titlen, H1:n ja sivuston varsinaisen tekstisisällön kanssa
keskeisimmät neljä on page
-hakukoneoptimoinnin elementtiä. Descriptionin merkitys on siis varsin suuri, joskin se
saattaa olla nelikosta vähäpätöisin. Sillä on kuitenkin hyvin merkittävä rooli
suhteessa potentiaalisiin asiakkaisiin sekä hakukoneisiin, joten olisi suuri
virhe sivuuttaa sen merkitys.
Description tarkoittaa siis niitä kahta mustalla kirjoitettua riviä,
jotka näkyvät alimmaisina Googlen hakutuloksissa. Description muodostaa titlen kanssa
hakutuloksissa näkyvän tietoiskun, jonka tarkoituksena on olla houkutteleva
potentiaaliselle asiakkaalle sekä miellyttävä hakukoneille.
Nimensä mukaisesti description on kuvaus kohdesivusta. Sen täsmällistä
roolia on vaikea määrittää, mutta yleisesti voidaan sanoa, että potentiaalinen
asiakas lukee sen titlen lukemisen jälkeen ja siksi sen on lähtökohtaisesti
toimittava suhteessa titleen. Näiden kahden elementin yhteispeli voi toimia
monella tavalla.
Hyvin yleistä on, että title esittää kysymyksen, kuten “Etsitkö edullista
hotellia Helsingistä?” ja description kertoo siihen vastauksen: “Pekan luksushotelli Oy
tarjoaa sinulle pääkaupunkiseudun parhaan majoituksen sekä maistuvan aamupalan.
Tutustu edullisiin hintoihimme tarkemmin sivuillamme.” Muita yleisiä
vaihtoehtoja ovat title ongelmana ja description ratkaisuna sekä title
tärkemmän palvelun tiivistyksenä ja description pienenä myyntipuheena. Tulemme
käsittelemään tätä titlen ja descriptionin välistä dynamiikkaa tulevissa
artikkeleissamme, mutta tällä kerralla paneudumme tarkemmin descriptionin eli
hakukuvauksen saloihin.
Hyvä description asiakkaan näkökulmasta
Kuten aikaisemmissa esimerkeissämme huomasimme, description määrittyy
paljolti juuri titlen kautta ja siten hakukuvauksesta tekee hyvän juuri
onnistunut yhteispeli titlen kanssa. Description toimii kuten hyvä myyntipuhe.
Title on herättänyt potentiaalisen asiakkaan mielenkiinnon, jonka jälkeen
descriptionin on sinetöitävä diili, joka tässä tapauksessa tarkoittaa
sivustolle siirtymistä.
Title siis huutaa:
“Katso minua, klikkaa minua!” ja description perustelee: “Olen juuri sitä, mitä
olet etsinyt!”
Hyviä descriptioneja on monenlaisia, kuten olemme huomanneet. Mutta
muutamia keskeisiä pointteja voidaan silti esittää. Hyvä hakukuvaus tiivistää
kohdesivun sisällön mahdollisimman hyvin, jolloin potentiaalinen asiakas ei
tunne oloaan petetyksi klikattuaan. Hakukuvauksessa on käytettävissä kokonaiset
kaksi riviä tekstiä eli n. 150 merkkiä, joten tekstin sopii olla kokonaisia
lauseita sekä selkokielistä. Varsinainen rakenne voi olla melkeinpä mitä
tahansa, mutta tärkeää on huomata, että hakukuvauksen tulisi loppua kehotukseen
tai paremminkin käskyyn, jolla potentiaalista asiakasta patistetaan siirtymään
sivulle. Katso lisää, lue lisää, tarkemmat tiedot löydät sivuiltamme, katso
hinnat sivuiltamme jne.
Ohjeellisesti voidaan sanoa, että hakukuvaukseen kannattaa myös
sisällyttää sivun tärkein hakusana tai jokin muoto siitä. Hakukoneet, kuten
Google, Yahoo ja Bing ovat kuitenkin ilmoittaneet, että hakusanojen mainitseminen ei anna
nostetta hakutuloksissa. Yksi syy tähän saattaa olla se, että jossain vaiheessa
descriptioniin oli tapana sulloa mahdollisimman paljon erilaisia hakusanoja ja
laittaa vain pilkut väliin. Tämähän on mahdollisimman huonoa asiakaspalvelua ja
siksi on ymmärrettävää, jos hakukoneet boigotoivat tämänlaista kehitystä.
Hakusanojen mainitseminen hakukuvauksessa on kuitenkin toisella tapaa hyvinkin
kannattavaa. Ainakin Googlella on tapana boldata hakulausekkeen kanssa
yhtenevät sanat kuvauksesta, jolloin asiakkaan on helppo huomata hakunsa
toimivuus ja siirtyä sivulle.
Pro tip: Hakukoneen tulossivu
on kilpailukenttä, jolla titlet ja descriptionit kilpailevat miltei verisesti
toistensa kanssa potentiaalisten asiakkaitten klikeistä. Kilpailukeskeisyys on
tärkeää pitää kirkkaana mielessä. Jos haluat pärjätä kilpailussa, ole tietoinen
kilpakumppaneistasi ja tarjoa jotain, jota muut eivät tarjoa. Kilpakumppaneista
pääset selville tutkimalla hakusanoja, joilla sivustosi löytyy hakukoneesta.
Jos hakusanat eivät ole kovin kilpailtuja, voit erottua muista esim. selkeillä ja
tyylitellyillä kysymys-vastaus -komboilla, mutta jos kilpailet kovemmassa
porukassa, saatat tarvita jotain todella räväkkää, yliampuvaa tai ihmetystä
herättävää. Mutta tämä kaikki jää sinun arvioitavaksi, kun teet
hakusanatutkimusta sivuillesi.
Description ja hakusanat
Kuten jo edellisessä
kappaleessa mainitsin, Google, Yahoo ja Bing eivät lähtökohtaisesti huomioi
descriptionissa olevia hakusanoja, mutta Google boldaa hakutermin kanssa
yhtenevät sanat kuvauksesta. Tämä toiminnallisuus avaa useita näkökulmia
descriptionin täsmälliseen hakukoneoptimointiin. Boldauksen näkökulmasta asiaa
voi vaikka ajatella seuraavasti: title painottuu hakusanojensa puolesta
yleisempiin termeihin (esim. Miesten vaatteet
Helsingin keskustassa), kun taas descriptionilla on mahdollisuus ulottua
täsmällisiin tuotteisiin, jotka vastaavat täysin asiakkaan hakulauseketta
(esim. Armani Collezioni ja Tiger of
Sweden mustat puvut miehille sekä villableiserit useilta huippumerkeiltä, kuten
Sand ja Pierre Cardin. Katso hinnat sivuilta!). Edellämainittu kombo kattaa
jo varsin hyvän määrän keskeisiä hakusanoja ja mikä tärkeintä, hakusanoja,
jotka saavat asiakkaat siirtymään sivuille.
Pro tip: Google
on egoistinen hakukone, joka korvaa descriptionin, mikäli ajattelee itse kykenevänsä
koostamaan paremman. Hyvin usein näkeekin hakukuvauksia, jotka koostuvat
hajanaisista lauseista tai lauseiden osista, jotka Google on poiminut sivun
tekstisisällöstä. Tämä saattaa ärsyttää hakukoneoptimoijaa, joka on tehnyt
mielestään upean kuvauksen, jonka Google tavan takaa pyyhkii pois ja korvaa
omallaan. Mutta tässä Googlen taipumuksessa korvata description itse
poimimillaan teksteillä piilee erinomainen mahdollisuus suurien
klikkiprosenttien saavuttamiseen.
Google koostaa oman descriptionin, jos sivustolla ei ole omaa kuvausta tai jos sivuston kuvaus ei Googlen mielestä kuvaa sivuston sisältöä tapeeksi hyvin. Kun Google koostaa oman descriptionin, sisällyttää se siihen kyseisestä hakulausekkeesta löytyviä sanoja tai niiden muunnoksia. Google siis koostaa omat hakukuvaukset erikseen jokaiselle Google-haulle.
Mikäli haluat edesauttaa tätä Googlen taipumusta korvata hakukuvaus omilla hakulausekkeen perusteella valituilla tekstisisällöillä, voit tehdä omasta kuvauksestasi lyhyen tai jättää sen kokonaan pois. Jos teet sivullesi vain 50-merkkisen descriptionin, on todennäköistä, että Google sen korvaa, ellei se sitten osu hyvin Google-hakuun.
Miksi tätä Googlen taipumusta sitten olisi järkevää hyödyntää?
Oletetaan, että olet kirjoittanut sivulle pitkän artikkelin (esim yli 3000 sanaa), johon olet saanut sisällytettyä huomattavan suuren määrän aihepiirille keskeisiä hakusanoja, hakusanojen synonyymejä sekä muita sanoja, joita potentiaaliset asiakkaasi saattaisivat hakukenttään syöttää. Tällaisessa tapauksessa kohdesivulla on runsas määrä aineistoa, jota Google voi käyttää mieleisensä hakukuvauksen rakentamiseen. Ja mikä tärkeintä, aineisto on todennäköisesti hyvin relevanttia suhteessa hakulausekkeisiin, jolloin asiakas saa vastaansa hyvin hakuaan vastaavan descriptionin. Tällaisessa tapauksessa hakukuvaus todennäköisesti vastaa potentiaalisen asiakkaan hakulauseketta huomattavasti paremmin, kuin mikään valmiiksi asetettu hakukuvaus.
Tuloksena on siis valtava määrä erilaisia ja erinomaisesti asiakkaan hakua vastaavia kuvauksia, jotka herättävät täsmällisyydellään asiakkaan mielenkiinnon ja saavat aikaan klikkiprosenttien kasvun.
Joona | Harmaat Hatut
Mikäli haluat edesauttaa tätä Googlen taipumusta korvata hakukuvaus omilla hakulausekkeen perusteella valituilla tekstisisällöillä, voit tehdä omasta kuvauksestasi lyhyen tai jättää sen kokonaan pois. Jos teet sivullesi vain 50-merkkisen descriptionin, on todennäköistä, että Google sen korvaa, ellei se sitten osu hyvin Google-hakuun.
Miksi tätä Googlen taipumusta sitten olisi järkevää hyödyntää?
Oletetaan, että olet kirjoittanut sivulle pitkän artikkelin (esim yli 3000 sanaa), johon olet saanut sisällytettyä huomattavan suuren määrän aihepiirille keskeisiä hakusanoja, hakusanojen synonyymejä sekä muita sanoja, joita potentiaaliset asiakkaasi saattaisivat hakukenttään syöttää. Tällaisessa tapauksessa kohdesivulla on runsas määrä aineistoa, jota Google voi käyttää mieleisensä hakukuvauksen rakentamiseen. Ja mikä tärkeintä, aineisto on todennäköisesti hyvin relevanttia suhteessa hakulausekkeisiin, jolloin asiakas saa vastaansa hyvin hakuaan vastaavan descriptionin. Tällaisessa tapauksessa hakukuvaus todennäköisesti vastaa potentiaalisen asiakkaan hakulauseketta huomattavasti paremmin, kuin mikään valmiiksi asetettu hakukuvaus.
Tuloksena on siis valtava määrä erilaisia ja erinomaisesti asiakkaan hakua vastaavia kuvauksia, jotka herättävät täsmällisyydellään asiakkaan mielenkiinnon ja saavat aikaan klikkiprosenttien kasvun.
Joona | Harmaat Hatut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti