22.2.2013

Hatusta vedetyt: viikko 8 ja Twitter-untuvikon tunnustus

Viikko 8:n uutiskatsaus esitelee tällä viikolla paitsi kaksi Twitter-aihesta uutista sekä 30 huonointa some-neuvoa, myös uuden kirjoittajan, jonka tulikasteeksi langetettiin uutiskatsauksen kasaaminen. Tervetuloa joukkoon harmaaseen Johannes!

Suomalaiset Twitter-käyttäjät kartoitettu

”Ei kannata, suomalaiset eivät ole Twitterissä” tai ”Siellä on vain marginaaliosa suomalaisista, vain ne nopealiikkeiset”. Siinä pari argumenttia, joita olen itsekin hokenut pähkäillessäni itseni tai asiakkaani kanssa Twitteriin liittymistä.

Viimeistään nyt ja todennäköisesti jo paljon aikaisemminkin voin sanoa olevani väärässä. Twitteristä löytyy jo Savonlinnan verran suomalaisia aktiivisia sisällöntuottajia. Tämä käy ilmi ruotsalaisen Hampus Brynolfin analyyseista. Tutustu Ylen uutisointiin asiasta.

twitter users
Tikkurilan värikartta? Ei, vaan suomalaiset twitteristit luokkakuvassa. Isoin pallura on @tuomasenbuske.

Kaikki some-neuvot eivät ole toteuttamisen arvoisia

Kannattaa kuitenkin muistaa, että on ihan tervettä ja järkeenkäypää pohtia kriittisesti eri sosiaalisiin medioihin osallistumista. Varsinkin oman yrityksen kannalta on relevanttia miettiä syitä, miksi lähteä ja mihin somen jalustoihin. Mitkä ovat oikeat kanavat meille, miten niissä kannattaa toimia ja mitä tapahtuu muille somen ulkopuolisille työkaluille. Tässä hieman paremmin pureuduttu aiheeseen 30 ongelmallisen some-neuvon kautta:

30 Terrible Pieces of Social Media Advice You Should Ignore

Twitter 6 kertaa Facebookia mainitumpi Super Bowl-mainoksissa

Tämä ei ole enää mikään uusi uutinen, mutta kuinka moni bongasi taannoisesta Super Bowl -uutisoinnista turhan vähälle huomiolle jääneen huomion, jonka mukaan 52:sta matsin aikana näytetystä mainoksesta peräti 26:ssa mainittiin Twitter? Vertailun vuoksi Facebook mainittiin ainoastaan neljässä. Vuoden 2012 SB:ssä molemmat saivat kahdeksan hittiä. Mainostajat ovat selkeästi valinneet mediansa.

Game Over: Twitter Mentioned In 50% Of Super Bowl Commercials, Facebook Only 8%, Google+ Shut Out

----------------------------------------------

Hävettää myöntää mutta liityin itse vasta eilen Twitteriin. Ja olen jo nyt ehtinyt rakastua sen loistavuuteen. Ajattelin ennen, että merkkirajoitus ja kaverien olemassaolon vähyys eivät koskaan saa minua twiittaamaan. Facebook riitti, koska sillä ei ollut edellä mainittuja ”ongelmia”. Nyt olen vasta tajunnut, että Twitter ja Facebook palvelevat täysin eri tarkoituksia. Niiden ei kuulukaan ajaa samaa asiaa tai olla parempi kuin toinen.

Twitteristä en saa syvällisiä avautumisia pieleen menneestä aamupäivän kahvihetkestä tai kahtakymmentä synttärionnittelua aikajanalleni. Twitterissä voin sen sijaan saada ytimekkäät kommentit ajankohtaisista asioista juuri siinä hetkessä ja ihailemieni ihmisten tai kiinnostuksen kohteideni ”suusta”. Voin seurata urheilulähetystä yhdessä Juhani Tammisen ja Esa Tikkasen kanssa, ottaa vastaan Alexander Stubbin kommentteja ajankohtaisista asioista tai urheilutoimittaja Jari Porttilan vetovinkit.

Twitterissä saattaa nyt myös olla suomalaisilla (pienemmilläkin) yrityksillä saumat luoda itselleen mieleenpainuvaa markkinointia ja näkyvyyttä. Olla edelläkävijöitä, kuten nopealiikkeisimmät yritykset olivat aikoinaan Facebookin kanssa. Twitter on nostanut päätään esimerkiksi suomalaisissa medioissa huomattavasti viime kuukausien aikana, joten uskon, että suomalaisten käyttäjien määrä kasvaa nopeasti jatkossa. Kyse on vaan Twitterin käyttötarkoituksen oivaltamisesta.

PS. Allekirjoittaneelle saa silti edelleen lähettää Facebook-seinälle synttärionnittelut.

Johannes @Rantavahti | Harmaat Hatut @HarmaatHatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti