15.2.2013

Hatusta vedetyt: viikko 7

Jokaperjantainen uutiskatsaus nostaa tällä viikolla esiin kaksi suomalaista ja kaksi ulkomaista artikkelia. Tänään on tarjolla on site-optimoinnin perusasioita, tutkimustuloksia Suomessa tehdystä - tai pikemminkin tekemättömästä - kävijäseurannasta, lyhyt analyysi Googlen ja Applen sopimuksesta sekä pioneeriartikkeli kohtaamisportaaleista.

Miten hoidat ankkurilinkit kuntoon sivustollasi? 

SEO-ekspertti Cyrus Shepard esittelee 7 tapaa laittaa saitillasi olevat sisäiset ja ulos vievät linkit järjestykseen. Sivuston sisäisten ja ulkoisten linkitysten hallitseminen on ja pysyy on site -optimoinnin perusasiana niin näkyvyyden, löydettävyyden kuin käytettävyydenkin kannalta. Shepardin sanoma on yksiselitteinen: kaikki toiminta myös ankkurilinkkien luomisessa on kohdennettava asiakkaasi tai lukijasi positiivisen käyttökokemuksen maksimointiin. Kun Matti Meikäläinen tykkää, myös Google tykkää.

Lue koko juttu täältä: http://www.seomoz.org/blog/click-here-seo


Vain kolme kymmenestä suomalaisyrityksestä mittaa mainontansa tuloksia

Suomalainen kävijäseurannan airut Snoobi tiedotti viikon alussa, että vain murto-osa suomalaista yrityksistä harjoittaa tuloshakuista internet-mainostamisensa seurantaa. Potentiaalista intoa seurannan suorittamiseen kyllä löytyy - miksei siis intoa valjasteta teoiksi? Puuttuuko Suomesta osaavia alan tekijöitä - vai tekijöiden rekrytoijia? Ja kääntäen, jos kilpailijasi eivät käytä tätä potentiaalista etua hyväkseen, pitäisikö sinun käyttää? Kaukana ei ole se aika, kun ei voitu unelmoidakaan vastaavanlaisesta asiakkaiden käyttäytymistä seulovasta datasta, joka nyt on lähes minkä tahansa yrityksen saatavilla, vieläpä kohtuullisen pienillä investoinneilla. 


Tutustu myös Snoobin graafiseen esitykseen tutkimuksen kriittisistä luvuista:
http://www.slideshare.net/Snoobi/tutkimus-kvijseurantatiedon-hydyntmisest

google analytics, snoobi
Kävijäseuranta on olennainen osa yrityksesi nettimainontaa.


Google ostaa ykköspaikan Applen mobiiliselaimissa kalliilla

Google aikoo huhujen mukaan maksaa Applelle miljardi dollaria pysyäkseen Applen mobiililaitteissa Safarin oletushakupalveluna myös vuonna 2014. Summan mittasuhteista kertoo jotain se, että vielä vuonna 2009 vastaava summa oli 82 miljoona. Applen mobiilituotteet ovat siis kaikesta huolimatta Androidia kehittävälle Googlelle erittäin tärkeä alusta, sillä noin vuosi sitten tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 80% Googlen mobiilialustoilla saaduista mainostuloista tehtailtiin iPhonella ja muilla Applen mobiililaitteilla. 


Kohtaamisportaali tähtää ostajan ja myyjän kohtaamiseen

Sofokuksen Teemu Malinen kertoo, että kohtaamisportaali on palvelu, jonka juuret ovat yritysportaalimaailmassa. Kohtaamisportaali ei tähtää kaupan syntymiseen, kuten verkkokaupat tai panosten korottamiseen, kuten verkkohuutokaupat. Kohtaamisportaalin tarkoitus on saattaa ostaja ja myyjä yhteen tarjoamalla erilaisia työkaluja kysynnän ja tarjonnan kohtaamiseen. Kun yhteys ostajan ja myyjän välille on saatu aikaan, voi varsinainen myyntitapahtuma tapahtua vaikka kokonaan kohtaamisportaalin ulkopuolella.

Malinen kirjoittaa: ”Itse uskon vahvasti siihen, että seuraavan 2-3 vuoden sisään Suomeen syntyy hurja määrä uusia kohtaamisportaaleita.” 

Mitä mieltä sinä olet? 


Harmaat Hatut | viikolla 7




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti