"Tervetuloa yrityksemme kotisivuille" tai
yksinkertaisesti yrityksen toiminimi (kuten Hömppä Oy tai Tmi Meikäläinen
Matti) on vielä tänäkin päivänä hyvin yleinen pk-yritysten nettisaittien etusivujen
pääotsikko. Alasivuilta otsikko unohdetaan usein kokonaan. Tervetulotoivotusta tai
firman nimeä - etenkin jos nimi ei viittaa mitenkään yrityksen toimialaan -
surkeampaa otsikkoa on vaikea keksiä. Ehkäpä suora haistattelu toimisi vieläkin
huonommin, mutta silloin taitaa bisneksessä olla muutakin vialla kuin
pelkästään nettisivuston on page -optimointi.
H1 toimii kolmella tavalla:
- Google arvottaa sen tärkeäksi sivun elementiksi erityisesti avainsanojen osalta
- Potentiaalinen asiakkaasi lukee sen ensimmäisenä saapuessaan sivulle
- Hyvä otsikko saa potentiaalisen asiakkaasi lukemaan seuraavankin lauseen, minkä ansiosta bounce ratesi pienenee ja asiakas ehkä oikeasti tutustuu tarjoamaasi tuotteeseen / artikkeliin.
Asiakkaan käyttämän kuvaruudun koosta riippuen (yhä
useammin 13" tai pienempi läppärin ruutu) H1 voi olla ainoita asioita, mitä hän
sivullasi ensialkuun näkee, etenkin jos sivusi bannerikuva on kookas.
Tätä "ensisilmäystä", eli sivun sitä osaa, joka näkyy heti, ilman scrollausta, kutsutaan above the foldiksi. Nimi juontuu
sanomalehtislangista, jossa taitetun sanomalehden näkyvää puoliskoa kutsutaan
tällä nimellä (above the fold = "taitoksen yläpuolella").
"Tervetuloa nettisivuillemme" on tietenkin ihan
söötti ja kiva H1, mutta se ei edesauta mitään. Asiakas ei odota saavansa
nettisivultasi ensisijaisesti huomaavaista palvelua vaan TIETOA, jo heti alusta
alkaen. Ja yllätyksettömästi: samaa haluaa myös Google, joka on asiakkaasi kaltainen siinä mielessä, että se viis veisaa hyvänpäiväntoivotuksista. Googlea kiinnostaa informatiivinen ja sisällöltään rikas sivu! Alkaen heti riviltä 1, eli
sivun pääotsikosta. Jos sivusi ei ole Googlen mielestä tarpeeksi informaatiopitoinen, se ei tule kovin helposti nousemaan ylös hakutilastoissa.
Huono pääotsikko ei siis
- anna mitään lisäinformaatiota asiakkaallesi
- sisällä hakukoneiden kannalta tärkeintä asiaa, eli hakusanaa
- saa asiakasta lukemaan seuraavaa lausetta. Ihan oikeasti! Surkean aloituksen jälkeen asiakas kun ei oleta, että seuraava lause olisi yhtään sen informatiivisempi.
Bounce rate kuriin
Sivuston kuin sivuston ylläpitäjä joutuu jossain vaiheessa väkisinkin kamppailemaan kasvavan bounce raten kanssa - miksi ihmeessä sivun vierailijat lähtevät pois pian sivulle tultuaan, eivätkä enää ikinä palaa? H1:n tarkoitus on kaiken muun ohella kääntää nämä prosentit laskuun ja sekunnit nousuun, ja sinulle eduksi. Kuluneen fraasin mukaan markkinointi- tai myyntitekstissä olevan lauseen ainoa tarkoitus on saada asiakas lukemaan seuraavakin lause, ja H1:n kanssa se pitää paikkansa. Pelkkä firmasi nimi ei innosta asiakastasi mihinkään, mutta jo "Veljekset Möttöseltä saat Turun edullisimmat autovaraosat" saattaa sen tehdä, jos siis asiakas etsii varaosia Turun alueelta. Lisäksi Google tietää nyt, että sivullasi saatetaan puhua auton varaosista ja niillä voi olla jotain tekemistä erään lounassuomalaisen kaupungin kanssa. Nyt ollaan jo aika pitkällä.Tieto ja estetiikka
Työssäni joudun silloin tällöin tilanteeseen, jossa
asiakas suhtautuu epäilevästi informaatiopitoiseen H1:een - hänen mielestään se
ei ole yhtä kaunis, esteettinen (jne...) kuin tervetulotoivotus, slogan, firman
nimi tai joku tuulesta temmattu lausahdus. Totta, ei olekaan. Valitettavasti
vain keskimääräinen netin käyttäjä ei arvosta tätä esteettisyyttä pätkääkään.
Kuinka moni teistä kiroaa alimpaan helvettiin esim. luksusbrändien (muotitalot,
premium-automerkit) flash-elementeistä koostuvat nettisivut, jotka ovat oikein
hienot, mutta joista tiedon löytäminen on hidasta, tehotonta tai jopa
mahdotonta? Tai oletko ikinä ärsyyntynyt sivulla pakosti pyörivästä musiikkipätkästä tai mainosvideosta? Huono H1 on juonne samasta ongelmasta. Voi olla, että ennen sinun sivullesi tuloa asiakkaasi on ehtinyt jo selata läpi kymmeniä muita sivuja, eikä hänellä riitä enää mielenkiintoa kuin timanttisen hyvien sivujen lukemiseen.
Toisin sanoen, estetiikka - jolla ei tosiasiassa juurikaan myydä netissä mitään - menee aivan liian usein käytettävyyden edelle. Muista, että haluamasi mielikuvan omasta yrityksestäsi voit luoda muillakin elementeillä kun pilaamalla sivusi tekstit. Eihän Hesarin päätoimittajakaan laita pääkirjoituksensa otsikoksi "Kiva kun tilaat HS:ää", vaikka juuri hänelle hyvät myyntikäyrät ovat kaikki kaikessa.
Toisin sanoen, estetiikka - jolla ei tosiasiassa juurikaan myydä netissä mitään - menee aivan liian usein käytettävyyden edelle. Muista, että haluamasi mielikuvan omasta yrityksestäsi voit luoda muillakin elementeillä kun pilaamalla sivusi tekstit. Eihän Hesarin päätoimittajakaan laita pääkirjoituksensa otsikoksi "Kiva kun tilaat HS:ää", vaikka juuri hänelle hyvät myyntikäyrät ovat kaikki kaikessa.
Hurmaa asiakkaasi jollain muulla tavalla, vaikka hyvällä
asiakaspalvelulla, taidoillasi tai edullisilla hinnoillasi. Muista, että jos
sivuillasi olevat tekstit eivät toimi, tuskin edes pääset ikinä oikeaan
interaktioon asiakkaan kanssa - he todennäköisimmin valitsevat kilpailijasi,
joka on jo etukäteen antanut enemmän tietoa itsestään ja toiminnastaan. Anna siis potentiaalisille asiakkaillesi
nettisivuillasi sitä, mitä he sieltä oikeasti etsivät: tietoa, joka ikisessä
lauseessa. Ostopäätöstä tekevä asiakas haluaa tietää, eikä vain typertyneenä ihastella. Kun olet saanut loistavan H1:n valmiiksi, on nettisivusi vailla enää
informaatiopitoista, hakusanarikasta, vähintään 300-sanaista leipätekstiä!
Mutta se on jo toinen tarina…
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti