11.2.2013

Onko kotisivusi hakukoneystävällinen vai hakukoneoptimoitu?


Törmään töideni puolesta miltei päivittäin siihen, että hakukoneystävällisyys ja -optimointi sekoitetaan toisiinsa. Tai tarkemmin sanottuna, usein asiakkaat uskovat termien tarkoittavan samaa asiaa. Hakukoneoptimointi tarkoittaa kuitenkin aivan eri asiaa kuin pelkkä hakukoneystävällisyys.

Mitä hakukoneoptimointi tarkoittaa?

Yleensä on tapana sanoa, että hakukoneoptimointi koostuu kahdesta asiasta: on page- ja off page -optimoinnista. On page -optimointi tarkoittaa verkkosivustolla olevien elementtien, kuten tekstisisällön, sivustorakenteen tai metatietojen hallinnointia. Off page -optimointi puolestaan tarkoittaa ns. sivuston pr-työtä internetissä, jota hoidetaan hankkimalla linkkejä sivustolle. Näiden kahden osa-alueen lisäksi on tärkeää ymmärtää, että on olemassa myös kolmas elementti, joka mahdollisesti kaikkein eniten määrittää hakukoneoptimoinnin luonnetta. Kolmas elementti on jatkuvuus. Hakukoneoptimointi on jatkuvaa työtä, jossa kilpaillaan elintilasta muiden sivustojen kanssa. Optimointia ei voi hoitaa kerralla kuntoon. Googlen etusivulla pysyminen on jatkuvaa kamppailua.


Hakukoneystävällisyys, Hakukoneoptimointi, Google trends
Hakusanojen suosion seuraaminen on osa hakukoneoptimointia.


Hakukoneoptimointi siis määrittyy näistä kolmesta asiasta: sivuston hallinnoinnista ja linkkien hallinnoinnista sekä siitä, että hallinnointi on jatkuvaa.

Mitä hakukoneystävällisyys tarkoittaa? 

Hakukoneystävällisyys tarkoittaa sananmukaisesti ystävällisyyttä hakukoneita kohtaan. Tämä tarkoittaa, että sivusto ns. puhuu samaa kieltä hakukoneiden kanssa, jolloin hakukoneiden, kuten esimerkiksi Googlen, on mahdollista indeksoida sivusto mahdollisimman hyvin. Jos sivusto ei ole hakukoneystävällinen saattaa se jäädä osittain tai kokonaan indeksoimatta, jolloin sitä ei löydy hakutuloksista. 

Google etsii uusia sivuistoja internetistä jatkuvasti. Ns. hakukonehämähäkit ryömivät internetin linkkistruktuureita pisin etsien uusia sivuja ja päivittäen vanhoja. Sivustolle ja sen kaikille alasivuille on johdettava linkki joltain Googlen jo indeksoimalta sivuilta, jotta indeksointi onnistuisi. Jos sivustolle ei johda yhtään linkkiä, on se täysin eristyksissä, eikä sitä silloin löydy hakutuloksistakaan. Indeksoitavuus on ensimmäinen asia hakukoneystävällisyydessä. 

Toinen asia on sivuston sisältö. Kun Google on päässyt jonkin linkin kautta sivustolle, aloittaa se varsinaisen työnsä. Google kartoittaa indeksoimissaan sivustoissa yli 200 eri määrettä, joiden mukaan se arvioi sivustojen sisältöä ja joiden mukaan se järjestää sivuja hakutuloksissa. Jotta Google arvostaisi sivustoa ja asettaisi sen korkealle hakutuloksiin, on Googlen ymmärrettävä sivustoa mahdollisimman hyvin. Tätä voi edesauttaa on page -optimoinnilla. Suunnittelemalla sivustolle selkeän rakenteen, tuottamalla sivustolle paljon hyvälaatuista tekstiä, jolla myöskin on selkeä rakenne sekä suunnittelemalla sivustolle selkeät metatiedot. Näiden ja miltei 200:n muun muuttujan huomioimisella tarkoitetaan hakukoneystävällisyyttä. 

Mitä eroa on hakukoneystävällisyydellä ja -optimoinnilla?

Edellämainitusta näkökulmasta käsin voimme sanoa, että hakukoneystävällisyys tarkoittaa sivuston on page -optimointia. Ystävällisyys voi siis olla hyvin eri tasoista, riippuen siitä, että kuinka monta muuttujaa Googlen mainitsemasta 200:sta otetaan huomioon. Mutta ystävällisyys ei pidä sisällään off page -optimointia eikä jatkuvuutta, jotka on page -optimoinnin ohella kuuluvat hakukoneoptimointiin. 

Hakukoneystävällisyys kattaa siis vain yhden osa-alueen hakukoneoptimoinnista. Sivustosta on mahdollista tehdä esimerkiksi Google-ystävällinen hyvinkin lyhyessä ajassa, eikä ystävällisyys välttämättä vaadi jatkotoimenpiteitä. Hakukoneoptimointi eroaa -ystävällisyydestä laajuutensa ja vaatimiensa resurssien osalta. Optimointi on välttämättä pitkäjänteistä ja monitahoista tekemistä.

Joona | Harmaat Hatut

1 kommentti: