26.2.2013

Google näytti Interfloralle kaapin paikan

Tiedätkö mitä ovat advertoriaalit? Lyhyesti sanottuna ne ovat yleensä lehdissä ja nykyään myös nettisivuilla olevia artikkelin tai uutisen muotoon puettuja mainoksia, joiden julkaisemisesta mainostaja maksaa julkaisijalle. Advertoriaalit muistuttavat yleensä sen verran paljon varsinaisia artikkeleita, että lukija ei edes välttämättä huomaa lukevansa mainostekstiä.

Yksi maailman suurimmista maailmanlaajuisista kukkien välityspalveluista, Interflora, laittoi kuluvan vuoden tammikuusta alkaen lähinnä ystävänpäivä-aiheisia advertoriaaleja useiden brittiläisten lehtien internet-sivuille. Laskujen mukaan mainoksia oli eri nettisaiteilla yli 150.

Tulos: Google laski rangaistuksena huomattavasti yrityksen .co.uk -saitin löydettävyyttä. Syynä ei ollut advertoriaalien käyttö sinänsä, vaan se, että mainoksissa oli ns. Pagerankia parantavia linkkejä britti-Interfloran omille sivuille.

Pagerank (joka on nimetty Googlen toisen perustajan, Larry Pagen mukaan) on Googlen käyttämä algoritmi, joka määrittää jokaiselle nettisaitille Pagerank-arvon (0-10) sen mukaan, kuinka paljon hyperlinkkejä sivustolle vie. Paitsi linkkien määrää, Google arvottaa myös niiden laatua. Niinpä esimerkiksi arvostetulta ja tunnetulta sivulta,  kuten Time-lehden - tai brittiläisen sanomalehden - nettisivulta tuleva linkki on ymmärrettävästi arvokkaampi kuin vaikkapa vähän tunnetun pikkublogin vastaava.
Pagerank onkin yksi tärkeimmistä nettisaitin sijoitusta Google hakutuloksissa määrittävistä arvoista.

Linkkien ostaminen taas on Googlen ohjesäännön mukaan kiellettyä, mikäli linkit ovat sellaisia, etä ne parantavat Pagerank-arvoa. Ja näin tässä tapauksessa kävi. Mikäli kyseisten advertoriaalien linkeissä olisi käytetty rel="nofollow"-attribuuttia, joka estää Googlen hakurobotin etenemisen - ja myös Pagerankin nostamisen - ei sanktioita olisi koskaan määrätty.



No kuinka Interfloran sitten kävi?

Google laski Interfloran löydettävyyttä useilla, erittäin tärkeillä ja paljon haetuilla hakusanoilla - ja mm. sen omalla nimellä! Mielenkiintoista jupakassa on se, että Interfloran ohella Google rankaisi kovalla kädellä myös advertoriaaleja julkaisseita sanomalehtiä, joiden Pagerankit se tiputti paria poikkeusta lukuunottamatta nolliin.


google pagerank interflora bmw


Interfloran (todennäköisesti väliaikainen) tiputtaminen hakutilastoissa muistuttaa muutaman vuoden takaista vastaavanlaista tapausta, jossa autovalmistaja BMW yritti parantaa keinotekoisesti löydettävyyttään tietyillä hakutermeillä. Google laski tässäkin tapauksessa sääntöjen rikkojan näkyvyyttä huomattavasti ja taisi itse asiassa de-indeksoida Bemarin Saksan-sivuston hetkeksi kokonaisuudessaan.

Nokkelimmat huomasivat pian Interflora-jutun tultua julki, että Google itse käyttää aivan samanlaisia advertoriaaleja omien tuotteiden ja palveluidensa mainostamiseen, eikä mainostekstien seassa olevista linkeistä aina löydy tuota vapauttavaa nofollow-määrettä. Mitä tästä seuraa? Tuskin mitään, mutta onpahan netin propellipäille taas hetkeksi jotain mehusteltavaa.


Henri | Harmaat Hatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti