12.3.2013

5 pahinta virhettä suomalaisilla yrityssivuilla

Hakukoneoptimointi on haastavaa ja aikaavievää puuhaa, mutta hakukoneystävällisten verkkosivujen rakentaminen on suhteellisen yksinkertaista. Aivan kaikille yrityksille ei intensiivisestä hakukoneoptimoinnista ole suurta hyötyä, mutta kaikkien yrityssivujen tulisi olla sentään hakukoneystävällisiä. Hakukoneystävällisyydessä ei ole kyse kovin kummoisista asioista. On huomioitava muutamia perusjuttuja, kuten sivuston sisällön määrä ja laatu, sivujen otsikoinnit ja metatiedot sekä sivuston rakenne. 

Mutta vähän välillä tulee eteen tapauksia, joissa yritys on ampunut itseään jalkaan kammottavalla tavalla. Tämä teksti esittelee suomalaisten yrityssivujen 5 pahinta virhettä.



1 - Sisältö on kamalaa ja kopioitua Tiesitkö, että noin 22 700 suomalaisella yrityssivulla lukee sama teksti? Etkö usko? "Sivuiltamme löydät ajankohtaista tietoa yrityksestämme ja sen toiminnasta.” Googlaa jos et usko! Kokonaisuudessaan spinnattu teksti taitaa mennä seuraavasti: 


"Sivuiltamme löydät ajankohtaista tietoa yrityksestämme ja sen toiminnasta. Yrityksen palvelut-sivulta saat tarkempaa tietoa tarjoamistamme palveluista. Yhteyden meihin saat kätevästi puhelimitse tai yhteydenottolomakkeen kautta."
Spinnattu sisältö, sisältömarkkinointi, hakukoneoptimointi

Tätä täysin sisällötöntä tekstiä on osittain tai kokonaisuudessaan käytetty ihan järkyttävän monella suomlaisella yrityssivulla. Mikä tässä sitten on niin kamalaa? No ensinnäkin, tämä teksti ei juuri palvele sivuillasi vierailevaa potentiaalista asiakasta. Tottakai palvelut-sivuilla on tietoa palveluista ja yhteydenotto-sivulta löydät yhteystietoja. Jos haluat tarjota asiakkaallesi kunnon palvelua, sivustoltasi tulisi löytyä yksilöllistä ja laadukasta sisältöä, eikä em. kaltaista sanahelinää. 

Toinen ongelma on kyseisen tekstikappaleen sijoittelu. Se löytyy usein sivun alusta, sivun tärkeimmältä paikalta. Onko kyseinen viesti tosiaan tärkein asia, jonka haluat ilmoittaa asiakkaallesi?

Myös hakukoneiden kannalta kaksi edellistä kohtaa ovat erinomaisen tärkeitä: huono sisältö ajaa asiakkaat pois sivuiltasi ja nostaa bounce ratea, joka puolestaan huonontaa sivustosi pisteitä hakukoneiden silmissä.

Hakukoneiden kannalta on myös ongelmallista, että kyseinen tekstipätkä löytyy samanlaisena niin monelta eri sivustolta. Tämänkaltainen teksti on ns. spinnattua eli kierrätettyä. Spinnattua materiaalia käytetään, kun ei ole aikaa tai osaamista tuottaa omaa materiaalia, eivätkä hakukoneet pidä tästä. Materiaalin spinnaus taitaa olla päällimmäinen syy siihen, että vielä kuukausi sitten fraasi "Sivuiltamme löydät ajankohtaista tietoa yrityksestämme ja sen toiminnasta.” löytyi Googlesta 23 300 sivulta, mutta nykyisellään 600 noista sivuista on kadonnut indeksistä. Oletettavaa on, että myös muut samaa tekstiä käyttävät sivustot ovat deindeksoinnin vaarassa.



2 - Sivujen metatiedot puuttuvat
Googlen hakutuloksissa näkee hyvin usein varsin kummallisia sivuehdotuksia. Titlestä eli siitä sinisestä otsikkotekstistä saattaa vielä saada jotain tolkkua, mutta se alempi musta teksti eli description onkin sitten jo ihan siansaksaa. Omituiset hakutulokset ovat tulosta siitä, että kyseiselle sivulle ei ole erikseen määritelty metatietoja.

Jos metatietoja ei ole erikseen määritelty, ottaa Google ohjat omiin käsiinsä. Titlestä saa suhteellisen helposti tolkkua, koska Google nappaa sen useimmiten kyseisen sivun pääotsikosta ja mahdollisesti lisää mukaan myös domainin nimen. Tämänlainen lauseke antaa hakutuloksia selaavalle jotain osviittaa siitä, että mitä sivu saattaisi sisältää. Mutta eihän tämä ole lähelläkään hyvää myyntipuhetta! Titlen tulisi herättää mielenkiinto, olla erottuva ja kiinnostava, kannustaa potentiaalista asiakasta joko suoraan klikkaamaan tai edes lukemaan alla olevaa descriptionia.

Jos et ole määritellyt sivusi descriptionia, menetät suuren osan asiakkaistasi! On totta, että Google yrittää metatietojen puuttuessa koostaa itse descriptionia kyseisen sivun teksteistä, mutta suomen kielen hankaluuksien vuoksi nämä Googlen yritykset näyttävät usein todella kammottavilta. Descriptionin pitäisi olla perustelu, joka vakuuttaa asiakkaan oikean hakutuloksen löytymisestä ja saa tämän klikkaamaan itsensä sivulle. Jos titlen alla on pelkkä tilkkutäkki siansaksaa, voit hyvästellä asiakkaasi.


3 - Sivusto ei edes indeksoidu Googleen
Yksi kammottavimmista virheistä on tietenkin se, että yrityksen sivuja ei lainkaan löydy Googlesta. Täsmällistä dataa indeksoimattomien sivujen määrästä on vaikea arvioida, koska näitä sivuja ei löydy mistään, niitä ei ole olemassa, ennen kuin ne indeksoidaan. Yrityksen kamalin karhunpalvelus itselleen on tehdä sivut, joita ei ole edes olemassa. Ja jos sivuja ei löydy Googlesta, ne eivät todellakaan ole olemassa! Jotain osviittaa kyseisen ongelman laajuudesta antaa se, että töideni ja harrastusteni puolesta törmään näihin tai osittain samankaltaisiin tapauksiin viikoittain. Ongelmaan on lähtökohtaisesti kuitenkin yksi hyvin helppo ratkaisu: lisää sivustosi linkki jollekin Googlen jo indeksoimalle sivulle. Google löytää sivustosi vain, jos päästät hakukonehämähäkit sivustollesi. Muista myös linkittää kaikki sivustosi sivut toisiinsa, myös muualta kuin ylä- tai sivunavigaatiosta. Sivuston sisäisellä linkittämisellä varmistat, että jokainen sivu indeksoituu. 
Deindeksointi, indeksointi, Google, linkit, Google-haku

Mikäli et ole varma, että onko kaikki sivustosi sivut Googlen indeksissä, voit selvittää tämän helposti kirjoittamalla Google-hakuun "site:www.yrityksesidomain.fi". Harmaiden Hattujen kohdalla tämä tapahtuisi kirjoittamalla "site:www.harmaathatut.com". Site-toiminto listaa kaikki kyseisen domainin indeksoidut sivut, joten hakutuloksia tulisi olla yhtä monta kuin sivustollasi on sivuja.


Tiesitkö, että Googlen hakukonehämähäkit käyvät koko internetin läpi 3 - 4 viikon sykleissä? Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että uuden sivustosi indeksoimiseen saatta kulua jopa kuukausi. Eli toisin sanoen, saattaa kulua miltei kuukausi ennen kuin sivusi löytyvät Google-hausta.


4 - Tervetuloa kotisivuillemme! Kammottavan monelta suomalaiselta yrityssivulta löytyy tervetulotoivotus etusivun pääotsikosta. Mieleeni muistuu eräskin tapaus, jossa yrityssivun jokainen H1-otsikko oli lyhyt ja ytimekäs "Moi!". "Tervetuloa kotisivuillemme" tai "Moi" ei voi olla tärkein asia, jonka haluat kertoa sivustolla vieraileville asiakkaillesi.

Asiakkaasi lukee sivun pääotsikon ensimmäiseksi. Siksi H1-otsikossa on ilmoitettava asiakkaalle, että hän on tullut oikeaan paikkaan, kun on klikannut itsensä sivulle. Yksi vaihtoehto on kertoa asiakkaalle yrityksen tarjoamista palveluista tai tuotteista sekä sijainnista: "Tyylikkäät miesten vaatteet Turussa".

Palveluista, tuotteista ja sijainnista on tärkeää kertoa, koska Google lukee sivun pääotsikot erityisen tarkkaan etsiessään hakutermejä. Siksi on erinomaisen tärkeää sijoittaa H1:een kyseiseen sivuun sopiva hakusana.

Keskeistä on kirjoittaa sivulle pääotsikko, joka antaa oleellista tietoa, herättää kiinnostuksen tai muulla tapaa vaikuttaa vierailijaan niin, että hän päättää lukea myös ingressin. Hoo-ykkönen on monessa mielessä yksi sivun tärkeimmistä elementeistä, joten mieti tarkkaan, että miten käytät sitä. Pelkkä "Moi!" ei todellakaan riitä!

5 - Sivusto toteutetaan Flashilla
Jos olet suunnittelemassa yrityksellesi kotisivuja ja joku web-suunnittelija edes kehtaa mainita sanan Flash, sulje puhelin tai karkaa ikkunasta. Flash on yksi helpoimmista tavoista karkoittaa asiakkaasi ja tehdä sivusi näkymättömäksi Googlessa.

Lyhyesti muotoiltuna Flash on kehitysympäristö, jolla voi luoda graafisia esityksiä. Osaavissa käsissä sillä saa kieltämättä hyvinkin näyttäviä asioita aikaiseksi. Vielä muutama vuosi sitten, ajalla ennen älypuhelimia, Flash oli erittäin suosittu tapa tehdä nettisivuja. Tuntui, että mitä arvokkaampi brändi, sen pompöösimmät flash-sivut niillä piti olla. Muistat varmaan niitä pitkäveteisiä graafisia kikkailuja sisältäneitä nettisivuja, joiden käyttäminen oli tuskaa mm. pitkien latausaikojen ja surkean eteenpäin/taaksepäin -toimivuuden takia? Flashilla saat siis parhaassa tapauksessa ihan kivan näköiset sivut, jotka kuitenkaan eivät tee muuta kuin haittaa bisneksellesi:

Ensinnäkin Google ei aina pysty indeksoimaan flashilla tehtyjä sivuja. Yritäpä huviksesi vaikka maalata tekstiä vapaasti valitsemallasi Flash-sivulla. Ei taida onnistua? Google ei aina voi irrottaa tekstiä sivulta, koska se ei ole siellä tekstimuotoisena. Pahimmillaan tämä tarkoittaa sitä, että maksat järkyttävän summan sivustosta, mistä Google ei saa sanakaan irti. Onnea vaan hakukonenäkyvyydellesi.

Toisekseen Flashilla tehdyt sivut ovat yleensä järjettömän hitaita - sekä ladata että käyttää. Graafisia elementtejä on paljon, eikä sivuilla monesti olevia animaatiota voi mitenkään nopeutta - asiakkaasi on tuomittu pitkiin latausaikoihin ja katselemaan samoja animaatioita aina uudestaan ja uudestaan, alusta loppuun saakka. Arvaa haluaako hän vierailla sivullasi vielä uudestaan? Myös Google kiinnittää huomiota sivustosi latausaikoihin, eikä todellakaan nosta hitaita sivuja hakutulosten kärkeen.

Kolmanneksi, Flash ei pääsäntöisesti taivu mobiiliin. Mitään ei näy eikä kuulu, lukuunottamatta valkoista tyhjää ruutua. Kiitos ja hei, olet menettänyt potentiaalisen asiakkaan loppuiäksi. Applen iOS on ehkä tunnetuin Flash-rasistinen alusta, joten jääräpäisesti Flashissa pitäytymällä työnnät jo aimo siivun mobiilikäyttäjiä sivuun. Flash ei myöskään skaalaudu, joten sillä tehtyä sivua voi olla mahdotonta käyttää niilläkin mobiilialuistoilla mitkä tukevat sitä.

Jos haluat näyttäviä graafisia elementtejä sivullesi niin betsaa HTML5-nimiseen hevoseen - tai jos rahaa ja yritteliäisyyttä piisaa niin tee kuten Disney teki http://disneyworld.disney.go.com/new-fantasyland/ -saittinsa kanssa: Flashilla varustetut tietokoneet näyttävät perinteisen (ja hienon) Flash-sivuston, mobiilikäyttäjille taas avataan HTML5:een pohjautuva versio. Lisää kyseisestä sivustosta Treehousen blogissa.

Post scriptum: 6 - Teksti kuvana
Viisi näitä piti vain olla, mutta ei tätä voi olla mainitsematta: teksti ei ole sivulla tekstinä vaan elementtinä kuvassa. Kuten Flashin kanssa, Google ei ainakaan toistaiseksi ymmärrä tai osaa lukea kuvan sisältöä, eikä se siten voi indeksoida kuvan tekstiä millään tavalla. Tätä virhettä ei onneksi näe enää niin usein kuin 5-10 vuotta sitten, mutta täysin sukupuuttoon kuollut se ei vieläkään ole. Toisinaan kuvana on toteutettu sivun alabanneri tärkeine yhteystietoineen, joskus taas hinnasto tai tuoteuutuuden esittely. Photoshop ei ole tekstinkäsittelyohjelma, älä siis käytä sitä sellaisena.

Joona & Henri | Harmaat Hatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti