7.3.2013

Ihana kamala blogimainonta

Kauniit kuvat, hyvät tekstit, alennuskoodit, ajankohtaisuus sekä samaistuminen ja kurkistus jonkun elämään. Iltamyöhällä sohvan nurkassa, bussimatkalla tai työkoneella. Olen pahasti koukussa blogeihin. 

Painettujen sanomalehtien kuolemalla uhkaillaan, vaikka useimpien aikakauslehtien levikit vain kasvavat. Painettuun sanaan uskotaan edelleen enemmän. Kuitenkin, vielä muutama vuosi sitten lapsenkengissä ollut suomalainen blogosfääri, on tullut teini-ikään ja näyttänyt paikkansa uutena mediana.

Tämän päivän blogit käyttävät hyvin hyödyksi myös muuta sosiaalista mediaa tekemällä blogille facebook-sivun, Twitter-tilin sekä jakamalla tekstin ja kuvien lisäksi myös videoita sekä erilaisia hyödykkeitä, kuten tuotesuosituksia, alennuksia ja tuotearvontoja ja jos ei muuta niin edes itse tulostettavia printtejä.

Mikä tekee blogista suositun?

Suosituimmat blogit käsittelevät muotia ja kauneutta, mutta suosittuja blogeja löytyy myös muista kategorioista, kuten ruoka ja lapset sekä treenamista käsitteleviä blogit. Blogilistan mukaan Suomessa on yli 50 000 blogia, joista muutamalla sadalla on yli 10 000 lukijaa viikoittain. Ja siellä missä on ostajat, siellä on myös mainonta.

Suosituimpia blogeja yhdistävät niiden vahva henkilöityminen kirjoittajaansa, yleismaailmalliset aiheet sekä laadukkaat tekstit ja kuvat. Lähes joka kerta kun menen tarkistamaan uudet blogipäivitykset, löydän mielenkiintoista luettavaa Pupulandian Jenniltä. Suosikkiblogillani, Pupulandialla, on lähes 320 000 lukijaa, joka viikko.

Vaikka en ole intohimoinen muodin seuraaja, jokin vetää minua lukemaan Pupulandiaa aina uudelleen ja uudelleen. Jennistä välittyy blogin kautta sympaattinen luonne, aito intohimo muotia ja designia sekä ihan arjen pieniä ihanuuksia kohtaan. Blogi on myös pullollaan uusia ja raikkaita ideoita. Suositut blogit antavatkin lukijalle aina jotain uutta – jotain mitä ei osannut itse ajatella, oli se sitten uusi näkökulma, uusi sisustustrendi, uusi lastenvaatemerkki, veikeä vaateyhdistelmä tai design-laukku. 

Halpaa, hyödyllistä ja huumaavaa

Blogimainonta on kustannustehokasta ja valitsemalla oikean blogin, se on myös erittäin hyvin kohdistettua. Esimerkiksi kirjoittamalla hakuun ”Acnen kengät”, etusivun kymmenestä hakutuloksesta kahdeksan johdattavat blogiin. Tai hakemalla lastenvaatetrendin aallonharjalla surffaavaa Mini Rodinia, löytyy hakutuloksista kahdelta ensimmäiseltä sivulta 11 blogilinkkiä.

Nykyään niin bloggarit kuin blogeissa mainostavat yrityksetkin ovat tietoisempia mainonnan lainalaisuuksista.  Oman osansa tähän on varmasti tehnyt erilaiset blogiyhteisöt, jotka kokoavat blogeja saman sivuston alle ja myyvät sieltä mainostilaa, joista sitten osa menee bloggareille.

Blogimainonta koetaankin minun näkemykseni mukaan luotettavaksi. Koska bloggari saattaa olla ”tuttu” jo vuosien takaa, hänen sanaansa uskotaan. Se ei myöskään tunnu kasvottomalta suoramainonnalta, joka putoilee postiluukusta tai suurella mainosrahalla ostetulta näkyvyydeltä.

Olen huomannut myös pienempien blogien kirjoittajien havahtuneen blogimainonnan hyödyistä. Kumppanuusmarkkinointi kuulostaa raflaavalta ja kukapa ei nöyrtyisi myymään sieluaan paholaiselle kun houkuttimena on maailman vanhin kikka: ”Haluatko tienata lisää rahaa?”

Sonja | Harmaat Hatut


Myöhemmin tulossa lisää juttua blogien ihmeellisestä maailmasta.

Kuvat: täältä ja täältä

1 kommentti:

  1. Pupulandian Jenniä haastateltiin viimeisimmässä Kuningaskuluttajassa. Ohjelma käsitteli blogeilla tienaamista yleisemminkin. Areenalta löytyy: http://areena.yle.fi/tv/1810982

    VastaaPoista