Kauniit kuvat, hyvät tekstit,
alennuskoodit, ajankohtaisuus sekä samaistuminen ja kurkistus jonkun elämään. Iltamyöhällä
sohvan nurkassa, bussimatkalla tai työkoneella. Olen pahasti koukussa
blogeihin.
Painettujen sanomalehtien kuolemalla
uhkaillaan, vaikka useimpien aikakauslehtien levikit vain kasvavat. Painettuun
sanaan uskotaan edelleen enemmän. Kuitenkin, vielä muutama vuosi sitten
lapsenkengissä ollut suomalainen blogosfääri, on tullut teini-ikään ja
näyttänyt paikkansa uutena mediana.
Tämän päivän blogit käyttävät hyvin
hyödyksi myös muuta sosiaalista mediaa tekemällä blogille facebook-sivun,
Twitter-tilin sekä jakamalla tekstin ja kuvien lisäksi myös videoita sekä
erilaisia hyödykkeitä, kuten tuotesuosituksia, alennuksia ja tuotearvontoja ja
jos ei muuta niin edes itse tulostettavia printtejä.
Mikä tekee blogista suositun?
Suosituimmat blogit käsittelevät
muotia ja kauneutta, mutta suosittuja blogeja löytyy myös muista kategorioista,
kuten ruoka ja lapset sekä treenamista käsitteleviä blogit. Blogilistan mukaan
Suomessa on yli 50 000 blogia, joista muutamalla sadalla on yli 10 000 lukijaa
viikoittain. Ja siellä missä on ostajat, siellä on myös mainonta.
Suosituimpia blogeja yhdistävät
niiden vahva henkilöityminen kirjoittajaansa, yleismaailmalliset aiheet sekä
laadukkaat tekstit ja kuvat. Lähes joka kerta kun menen tarkistamaan uudet
blogipäivitykset, löydän mielenkiintoista luettavaa Pupulandian Jenniltä. Suosikkiblogillani,
Pupulandialla, on lähes 320 000 lukijaa, joka viikko.
Vaikka en ole intohimoinen muodin
seuraaja, jokin vetää minua lukemaan Pupulandiaa aina uudelleen ja uudelleen. Jennistä välittyy blogin kautta sympaattinen luonne, aito intohimo muotia ja
designia sekä ihan arjen pieniä ihanuuksia kohtaan. Blogi on myös pullollaan
uusia ja raikkaita ideoita. Suositut blogit antavatkin lukijalle aina jotain
uutta – jotain mitä ei osannut itse ajatella, oli se sitten uusi näkökulma,
uusi sisustustrendi, uusi lastenvaatemerkki, veikeä vaateyhdistelmä tai
design-laukku.
Halpaa, hyödyllistä ja huumaavaa
Blogimainonta on kustannustehokasta ja valitsemalla oikean blogin, se on myös
erittäin hyvin kohdistettua. Esimerkiksi kirjoittamalla hakuun ”Acnen kengät”,
etusivun kymmenestä hakutuloksesta kahdeksan johdattavat blogiin. Tai hakemalla
lastenvaatetrendin aallonharjalla surffaavaa Mini Rodinia, löytyy
hakutuloksista kahdelta ensimmäiseltä sivulta 11 blogilinkkiä.
Nykyään niin bloggarit kuin
blogeissa mainostavat yrityksetkin ovat tietoisempia mainonnan
lainalaisuuksista. Oman osansa tähän on
varmasti tehnyt erilaiset blogiyhteisöt, jotka kokoavat blogeja saman sivuston
alle ja myyvät sieltä mainostilaa, joista sitten osa menee bloggareille.
Blogimainonta koetaankin minun
näkemykseni mukaan luotettavaksi. Koska bloggari saattaa olla ”tuttu” jo
vuosien takaa, hänen sanaansa uskotaan. Se ei myöskään tunnu kasvottomalta
suoramainonnalta, joka putoilee postiluukusta tai suurella mainosrahalla
ostetulta näkyvyydeltä.
Olen huomannut myös pienempien
blogien kirjoittajien havahtuneen blogimainonnan hyödyistä. Kumppanuusmarkkinointi
kuulostaa raflaavalta ja kukapa ei nöyrtyisi myymään sieluaan paholaiselle kun
houkuttimena on maailman vanhin kikka: ”Haluatko tienata lisää rahaa?”
Sonja | Harmaat Hatut
Myöhemmin tulossa lisää juttua blogien ihmeellisestä maailmasta.
Kuvat: täältä ja täältä
Sonja | Harmaat Hatut
Myöhemmin tulossa lisää juttua blogien ihmeellisestä maailmasta.
Kuvat: täältä ja täältä
Pupulandian Jenniä haastateltiin viimeisimmässä Kuningaskuluttajassa. Ohjelma käsitteli blogeilla tienaamista yleisemminkin. Areenalta löytyy: http://areena.yle.fi/tv/1810982
VastaaPoista