20.3.2013

Hakusanat: Latentti semanttinen indeksointi ja LSI-hakusanat

LSI on lyhenne sanoista latent semantic indexing, eli latentti semanttinen indeksointi. Hui!

Sanahirviön takana kuitenkin luimii erittäin käyttökelpoinen ja myös optimoijan kannalta helposti ymmärrettävä aihio, jonka omaksuminen parantaa helposti ja luonnollisesti sivujesi luettavuutta niin lukijan kuin myös Googlen kannalta.

Latentin semanttisen indeksoinnin taustalla on sen syvemmälle menemättä matemaattinen kaava, jonka avulla pyritään (tässä tapauksessa Google pyrkii) hahmottamaan tekstissä käsitteillä olevasta asiasta olennaiset ja toisiinsa liittyvät termit ja niiden asiayhteydet. Hakukone siis arvottaa tekstissä olevia hakusanoja ja niiden suhdetta toisiin hakusanoihin. Mikäli näitä yhteyksiä löytyy paljon, pystyy Google päättelemään tarkemmin, mitä asiaa sivulla oikeastaan käsitellään.

LSI on siis työkalu sivuston sisällön laadulliseen arviointiin: jos siellä käytetään vain yhtä hakusanaa tai termiä ilman sukulaissanoja ja synonyymejä, ei sitä kohdella niin informaatiopitoisena kuin sivua, jossa LSI-hakusanoja on käytetty tehokkaasti.


Mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

Yritys X myy muun muassa miesten vaatteita, jolloin tästä kertovalla sivulla päähakusanaksi voisimme luonnollisesti olettaa miesten vaatteet. Asiantunteva kirjoittaja pitää mielessä, että Google osaa arvostaa myös päähakusanan synonyymejä ja muita sitä lähellä olevia hakusanoja - eli toisin sanojen LSI-hakusanoja. Niinpä sivulla kerrotaan myös pukeutumisesta, asusteista, kravateista, housuista, pikkutakeista ja vaikkapa slipovereista, jotka kaikki tavalla tai toisella liittyvät olennaisesti miesten vaatteisiin. Osa niistä on miesten vaatteiden synonyymejä, osa ei, mutta tärkeää on, että ne kaikki liittyvät jotenkin tuohon tärkeimpään hakusanaan.

Lopputuloksena sivun teksti on rikasta ja vaihtelevaa - täynnä toisiinsa tavalla tai toisella liittyviä hakusanoja ja todennäköisesti myös täynnä tietoa. Tästä on hyötyä kahdellakin tavalla: ensinnäkin lukija saa tekstistä enemmän irti, ja toisaalta Googlen on helpompi tunnistaa käsiteltävä asia. Kun Google tietää mistä kerrot - ja mikä tärkeintä - teet sen hyvin, on todennäköisempää, että Google arvostaa tekstiäsi korkealle myös hakutuloksissa.

Lantettinen semanttinen indeksointi haastaa kirjoittajan

Latenttia semanttista indeksointia käyttämällä Google heittää itse asiassa pallon kirjoittajalle: se palkitsee informaatiopitoisen, punnitun tekstin hyvällä näkyvyydellä. Näin ollen myös kirjoittajan ammattitaito laitetaan koetukselle - löytääkö kirjoittaja LSI-hakusanoja, ja osaako hän myös käyttää niitä? Asia voi kuulostaa haastavalta, mutta kaiken taustalla on Googlen pyrkimys luonnollisen ja informaatiopitoisen tekstin arvostamiseen yli heikkotasoisen.

lsi-hakusanat, laadukas sisältö, sisältörikas artikkeli
Näinpä oman alansa hyvin tunteva kirjoittaja, joka ei tiedä mitään LSI:stä tai hakukoneoptimoinnista, voi periaatteessa kirjoittaa aivan loistavan tekstin ainoastaan käyttämällä laajasti hyväkseen omia tietovaraintojaan. Toisin sanoen: laadukkaassa tekstissä, käsitteli se mitä asiaa tahansa, on jo luonnostaan käytetty LSI-hakusanoja. Jos kirjoitetaan hyvä teksti miesten vaatteista, niin siellä väkisinkin kerrotaan silloin esimerkiksi pikkutakeista, kauluspaidoista, pitkistä kalsareista tai muista vastaavista asioista. Ja jos ei kerrota, on jossain väkisinkin vikaa. Vierailisitko itse liikkeessä, joka kertoo sivuillaan myyvänsä yleisesti miesten vaatteita, mutta ei kertaakaan vaivaudu paljastamaan, mitä tuotteita valikoimaan kuuluu? Entä mitä luulet, haluaisiko Google esitellä sinulle mieluusti tälläistä sivunpuolikasta?

Henri | Harmaat Hatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti