21.3.2013

Hakusanat: haluatko ratsastaa paavilla?

Tämä teksti ei ole yhtä koukeroinen kuin Pekka Himasen Sininen kirja, eikä yhtä hämäräperäinen kuin Heidi Hautalan remonttikohu, mutta hyötyä tästä tekstistä varmasti on, joskaan ei varmastikaan yhtä paljon kuin #Tahdon2013-kampanjasta.

Milloin viimeksi olet törmännyt blogitekstiin, jonka alussa kirjoittaja mainitsee jonkin ajankohtaisen tapahtuman tai asian, joka ei tunnu liittyvän varsinaiseen tekstin aiheenseen mitenkään? Olet ehkä sivuuttanut tämän epäkohdan lukiessasi tekstiä, mutta ehkä juuri tämä epäkohta saattoi sinut kyseisen tekstin pariin.


Suosituilla hakusanoilla ratsastaminen on ilmiö, jota hyödynnetään esimerkiksi blogiteksteissä ja yrityssivuilla julkaistavissa uutisissa. Tavoitteena on päästä osalliseksi hittisanan osakseen saamasta hakukoneliikenteestä. Ajankohtaisia asioita, henkilöitä ja tapahtumia haetaan ahkerasti hakukoneista ja kun jokin -kohu tai -gate on kuumimmillaan, kaikki asiaan liittyvä tuntuu olevan erinomaisen kiinnostavaa. Juuri tämän takia tuoreet näkökulmakirjoitukset, kommentaarit sekä myös omituiset aasinsilta-artikkelit houkuttelevat pariinsa valtavasti lukijoita. Ja kun lukijoita on huomattavan paljon, tulee uudella paavilla ratsastamisesta entistäkin palkitsevampaa.

Uusi paavi, hakusanat, paavigate, paavikohu, hittisanat
Paavin harteille kiipeäminen kannattaa!

Kun lukija on saatu sivulle ja lukemaan tekstiäsi, voi hänelle hiljalleen paljastaa artikkelin varsinaisen tarkoituksen. Joskaan ei suorasanaisesti, vaan erittäin hienovaraisesti. Tavoitteenasi on käyttää artikkelistasi valtaosa siihen, että kerrot yrityksesi tuotteista tai palveluista, mutta niin, ettei lukija tunne oloaan huijatuksi tai harhaanjohdetuksi. Jos onnistut tekstissäsi tekemään onnistuneen aasinsillan ajankohtaisen tapahtuman ja yrityksesi myymän tuotteen välille, voi myös lukijan kiinnostus ja innostus siirtyä tapahtumasta tuotteeseen. Tuotteiden myyminen tiedonjanoiselle ja innostuneelle henkilölle on tavanomaista helpompaa ja samalla myös lukijalle jää positiivinen ja innostava kuva brändistäsi.

Miten ratsastaa hittisanoilla?


Ota maksimaalinen hyöty irti hittisanoistoista:

H1: Kuten olemme iltapäivälehdistä oppineet, on erinomaisen tärkeää tehdä otsikosta ajankohtainen, provosoiva sekä mahdollisimman epämääräinen, jotta artikkelista ei tule liian harhaanjohtavan oloinen. Sisällytä siis valitsemasi ajankohtainen hakusana blogitekstin tai uutisen pääotsikkoon. 

ATF:  Jotta otsikon luoma jännite ei romahda heti kasaan eikä lukija turhaudu, on hittisana mainittava myös above the foldissa eli tekstin alkuosassa. Voit tekstin alussa keskittyä vaikka perustelemaan tekemääsi aasinsiltaa, jonka jälkeen voit sitten täysimittaisesti ruveta kertomaan myymistäsi tuotteista tai tarjoamistasi palveluista. 

Title: Kun linkität hittisana-artikkeliasi sosiaalisessa mediassa on title tagin oltava kunnossa. Yksi hyvä vaihtoehto on muokata H1:stä titleksi sopiva versio. 

Description: Meta description toimii hyvin paljon above the foldin tavoin. Älä paljasta liika tylsästä aikomuksestasi markkinoida tuotteitasi, vaan keskity analogian tai aasinsillan rakenteluun. Käytännössä sinun on kuitenkin ainakin lyhyesti mainittava siitä, että tekstisi ei pelkästään käsittele otsikossa mainittua aihetta. 

Kuva: Kun jaat tekstiäsi sosiaalisessa mediassa, menetät valtavan määrän klikkejä, jos et käytä julkaisusi yhteydessä kuvaa. Kun olet liittänyt kuvan artikkeliisi, voit valita sen näkymään titlen ja descriptionin vieressä esimerkiksi facebook-päivityksessä. Ilman hyvää kuvaa erinomainenkin title menee aivan haaskuun. Mutta jos onnistut valitsemaan hyvän kuvan sekä tekemäsi title ja description toimivat edes kohtuullisen hyvin, voit olla varma klikkimenestyksestä. Kuvan valitsemisessa toimivat samat ohjeet kuin H1:n kirjoittamisessa: erotu, provosoi, ole mielenkiintoinen ja mahdollisimman epämääräinen. 

Toivottavasti tämä artikkeli ei johtanut sinua harhaan, vaan tarjosi käyttökelpoista tietoa hittisanoista.

Kuva (Kaleva)

Harmaat Hatut | Joona

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti