Tämänpäiväisessä artikkelissa keskitytään kolmeen termiin,
jotka viittaavat hakukoneoptimoinnin eettiseen puoleen: white hat, gray hat ja
black hat.
Mitä tarkoittaa white hat?
Termi juontuu alun perin englanninkielisestä hakkerislangista, jossa ystävällismielisiä, esimerkiksi jonkin tietoturvajärjestelmän pitävyyttä puhtaasti testimielessä testaavia hakkereita kutsuttiin white hat hackereiksi. White siis viittaa tarkoitusperien puhtauteen tai viattomuuteen.
Hakukoneoptimoinnissa asia on täsmälleen samoin. White
hat -hakukoneoptimointi määritellään toiminnaksi, joka ei esimerkiksi riko
hakukoneyhtiöiden (Google, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu) sääntöjä ja säädöksiä hyväksyttävälle
optimoinnille. Monesti white hat ymmärretään myös toiminnaksi, joka kohdistuu
enemmänkin hakukoneita käyttäviin ihmisiin kuin hakukoneiden toimintamekanismien
hyväksikäyttöön. Niinpä perinteisiä white hat -hakukoneoptimoinnin perusasioita
ovat mm. laadukkaan sisällön riittävä tuottaminen, relevanttien hakusanojen
tarkka seulominen, sivujen metatietojen päivitys ja vaikkapa sivuston
sisäisten linkkien ylläpito. White hat ei siis ainoastaan ole toimintaa, jota
hakukoneyhtiöt eivät yritä estää, vaan päinvastoin, kannustavat tekemään sitä
enemmän. White hat -optimointi on ystävällisyyttä hakukoneita kohtaan. White hat -optimointi kun parantaa paitsi sivuston näkyvyyttä ”laillisesti”,
se myös tekee itse hakukoneiden toiminnasta tehokkaampaa: hyvää ja relevanttia
tietoa, joka on järjestelty oikein, on helpompi etsiä, löytää ja arvottaa.
Entä mitä on black hat?
Kun artikkelin alussa kerrottiin siitä, miten ei-rikollista toimintaa harjoittavia hakkereita kutsutaan white hat -hakkereiksi, niin black hat -hakkereita kutsutaan monesti crackereiksi, joka suomeksi kääntyisi laveasti murtautujaksi – kyseessä on siis laiton tai ainakin pahansuopa toiminta. Toisin kuin hakkerit, jotka murtautuvat järjestelmiin ilman (periaatteessa) ilkeämielisiä tarkoituksia, crackerit tekevät sitä puhtaasti hyötymistarkoituksessa, esim. tiedon, valuutan tai Scarlett Johanssenin tissikuvien varastamiseksi. Black hat -optimoinnissa pyritään hakukoneyhtiöiden – ja siinä sivussa ehkä muidenkin tahojen ja instanssien – sääntöjä rikkomalla parantamaan sivuston näkyvyyttä keinoin, jotka eivät kestä päivänvaloa – black hatissa siis yritetään tavalla tai toisella huijata hakukoneita.
Yleisesti black hatin tunnusmerkkinä on menestyksellisen
toiminnan lyhytaikaisuus: hakukoneet seulovat aktiivisesti black hat -keinoja
käyttäviä sivustoja ja sanktioivat niitä rajustikin. Yleisimpiä black
hat-optimoinnin keinoja ovat mm. hakusanalistojen piilottaminen sivuille sekä
jonkin sivun todellisen sisällön kätkeminen hakukoneilta niin, että hakubotti näkee sivun erilaisena kuin lihaisa ihmiskäyttäjä. Tätä tekniikkaa kutsutaan nimellä cloacking.
Minkä väristä hattua sinä käytät? |
Entä sitten gray hat?
Viimekseksi päästään gray hat -optimointiin, josta
blogimme nimikin juontuu. Ennalta-arvattavasti gray hat -hakukoneoptimoinnissa
ollaan ns. sillä välillä. Kyseessä ei siis ole sinänsä pahansuopa toiminta,
mutta siihen liittyy tavalla tai toisella tekniikoita, jotka eivät suoraan ole
white hat -aatteen mukaista viatonta toimintaa. Yleisiä esimerkkejä toiminnasta
ovat vaikkapa backlinkien ostaminen, sisällön kopiointi (kopioit CNN:ltä
uutisen ja muutat sitä sen verran, että sisältö vaikuttaa uniikilta), sekä sellainen
hakusanojen ylikäyttö, että sivun käytettävyys huononee (lukijan silmissä),
mutta hakukone ei siitä vielä sanktioi. Myös epärelevanttien linkkien viljely
on yksi gray hat -optimoinnin tekniikka – hakukonenäkyvyys ehkä paranee, mutta
sisältöön se vaikutta haittaavasti.
Selvennyksenä vielä loppuun: blogin pitäjät eivät
kannusta muuhun kuin white hat -tekniikoiden käyttöön. White hat on optimoinnin
tyylilajeista ainoa, jonka hedelmät kantavat pitkälle tulevaisuuteen - Content
is king, kuten sanotaan.
Henri | Harmaat Hatut
Henri | Harmaat Hatut
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti