12.2.2013

Mitä tarkoittavat white hat, gray hat ja black hat?

Hakukoneoptimointi on englanninkielisten termien ja lyhenteiden viidakko. SEO, SERP, long tail, backlink, title, description, white hat, gray hat, black hat – näitähän riittää. Joitain alan termejä on suomennettu, mutta kylmä tosiasia on, että pelkästään suomalaisia hakukoneoptimointitermejä seuraava ja etsivä sivuuttaa 99% uudesta ja relevantista tiedosta. Eipä niitä siis turhaan suomennella tässäkään blogissa, vaan käytetään alkuperäisiä nimityksiä.

Tämänpäiväisessä artikkelissa keskitytään kolmeen termiin, jotka viittaavat hakukoneoptimoinnin eettiseen puoleen: white hat, gray hat ja black hat.

Mitä tarkoittaa white hat? 

Termi juontuu alun perin englanninkielisestä hakkerislangista, jossa ystävällismielisiä, esimerkiksi jonkin tietoturvajärjestelmän pitävyyttä puhtaasti testimielessä testaavia hakkereita kutsuttiin white hat hackereiksi. White siis viittaa tarkoitusperien puhtauteen tai viattomuuteen.

Hakukoneoptimoinnissa asia on täsmälleen samoin. White hat -hakukoneoptimointi määritellään toiminnaksi, joka ei esimerkiksi riko hakukoneyhtiöiden (Google, Bing, Yahoo, Yandex, Baidu) sääntöjä ja säädöksiä hyväksyttävälle optimoinnille. Monesti white hat ymmärretään myös toiminnaksi, joka kohdistuu enemmänkin hakukoneita käyttäviin ihmisiin kuin hakukoneiden toimintamekanismien hyväksikäyttöön. Niinpä perinteisiä white hat -hakukoneoptimoinnin perusasioita ovat mm. laadukkaan sisällön riittävä tuottaminen, relevanttien hakusanojen tarkka seulominen, sivujen metatietojen päivitys ja vaikkapa sivuston sisäisten linkkien ylläpito. White hat ei siis ainoastaan ole toimintaa, jota hakukoneyhtiöt eivät yritä estää, vaan päinvastoin, kannustavat tekemään sitä enemmän. White hat -optimointi on ystävällisyyttä hakukoneita kohtaan. White hat -optimointi kun parantaa paitsi sivuston näkyvyyttä ”laillisesti”, se myös tekee itse hakukoneiden toiminnasta tehokkaampaa: hyvää ja relevanttia tietoa, joka on järjestelty oikein, on helpompi etsiä, löytää ja arvottaa.


Entä mitä on black hat?

Kun artikkelin alussa kerrottiin siitä, miten ei-rikollista toimintaa harjoittavia hakkereita kutsutaan white hat -hakkereiksi, niin black hat -hakkereita kutsutaan monesti crackereiksi, joka suomeksi kääntyisi laveasti murtautujaksi – kyseessä on siis laiton tai ainakin pahansuopa toiminta. Toisin kuin hakkerit, jotka murtautuvat järjestelmiin ilman (periaatteessa) ilkeämielisiä tarkoituksia, crackerit tekevät sitä puhtaasti hyötymistarkoituksessa, esim. tiedon, valuutan tai Scarlett Johanssenin tissikuvien varastamiseksi. Black hat -optimoinnissa pyritään hakukoneyhtiöiden – ja siinä sivussa ehkä muidenkin tahojen ja instanssien – sääntöjä rikkomalla parantamaan sivuston näkyvyyttä keinoin, jotka eivät kestä päivänvaloa – black hatissa siis yritetään tavalla tai toisella huijata hakukoneita.

Yleisesti black hatin tunnusmerkkinä on menestyksellisen toiminnan lyhytaikaisuus: hakukoneet seulovat aktiivisesti black hat -keinoja käyttäviä sivustoja ja sanktioivat niitä rajustikin. Yleisimpiä black hat-optimoinnin keinoja ovat mm. hakusanalistojen piilottaminen sivuille sekä jonkin sivun todellisen sisällön kätkeminen hakukoneilta niin, että hakubotti näkee sivun erilaisena kuin lihaisa ihmiskäyttäjä. Tätä tekniikkaa kutsutaan nimellä cloacking.


white hat, black hat, optimointi, seo, hakukoneoptimointi
Minkä väristä hattua sinä käytät?



Entä sitten gray hat?

Viimekseksi päästään gray hat -optimointiin, josta blogimme nimikin juontuu. Ennalta-arvattavasti gray hat -hakukoneoptimoinnissa ollaan ns. sillä välillä. Kyseessä ei siis ole sinänsä pahansuopa toiminta, mutta siihen liittyy tavalla tai toisella tekniikoita, jotka eivät suoraan ole white hat -aatteen mukaista viatonta toimintaa. Yleisiä esimerkkejä toiminnasta ovat vaikkapa backlinkien ostaminen, sisällön kopiointi (kopioit CNN:ltä uutisen ja muutat sitä sen verran, että sisältö vaikuttaa uniikilta), sekä sellainen hakusanojen ylikäyttö, että sivun käytettävyys huononee (lukijan silmissä), mutta hakukone ei siitä vielä sanktioi. Myös epärelevanttien linkkien viljely on yksi gray hat -optimoinnin tekniikka – hakukonenäkyvyys ehkä paranee, mutta sisältöön se vaikutta haittaavasti.

Selvennyksenä vielä loppuun: blogin pitäjät eivät kannusta muuhun kuin white hat -tekniikoiden käyttöön. White hat on optimoinnin tyylilajeista ainoa, jonka hedelmät kantavat pitkälle tulevaisuuteen - Content is king, kuten sanotaan. 

Henri | Harmaat Hatut

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti