15.3.2013

Hatusta vedetyt: viikko 11

Uutisviikon ykköseksi kiilasi kapealla marginaalilla uuden paavin valinta, jonka uutisoinnista on löydettävissä myös digi- ja some-tulokulma. Kakkosuutisena Googlen suru-uutinen Readerin teloittamisesta. Bubblin' Under: Soneran selvitys Facebookin käytöstä työaikana sekä Adoben ilmoitus lopettaa Creative Suiten myynti fyysisenä mediana.

Onko uusi paavi diginatiivi?

Keskiviikkoisen paavivalinnan jälkeen Twitteriin ilmestyi twiitti "HABEMUS PAPAM FRANCISCUM", joka sittemmin on saanut 82 581 uudelleentwiittausta. Harmaille Hatuille on hieman epäselvää, että onko tämä twiitti tullut uudelta paavilta vai joltain kardinaalilta, mutta ei anneta sen häiritä!

Suuri kysymys kuitenkin kuuluu, että tuliko uudesta paavista diginatiivi? Paavihan kokee eräänlaisen uudelleensyntymän tullessaan valituksi. Esimerkiksi paavin vanhasta minästä puhutaan vain menneessä muodossa. Vastasyntynyt paavi siis mahdollisesti lähetti heti syntymänsä jälkeen twiitin, joka keräsi kymmeniä tuhansia uudelleentwiittauksia vain muutamissa kymmenissä minuuteissa. Uusi paavi todellakin toimii diginatiivin elkein! 

Oli paavi diginatiivi tai ei, ainakin hän syntyi digiaikaan. Katso hätkähdyttävät kuvat!

Google lopettaa Google Readerin kesällä

Google ilmoitti sulkevansa RSS-syötepalvelu Google Readerin 1. heinäkuuta 2013. Uutinen otettiin maailmalla tyrmistyneenä vastaan, sillä Reader on maailman käytetyin ja suosituin palvelu RSS-feedien keräämiseen ja lukemiseen. Googlen mukaan lopetusuutisen taustalla ovat vähentyneet kävijämäärät ja tuotenimikkeiden karsiminen. Readerin teloittaminen on joka tapauksessa ongelmallista myös useiden kolmannen osapuolen tekemien RSS-lukijoiden kannalta, sillä niistä käytännössä kaikki tunnetuimmat käyttävät Readeria rajapintanaan. Lue lisää eilisestä katsauksestamme sekä tutustu Lifehackerin vinkkeihin parhaista manttelinperijöistä.

Bunkkerissakin nousi paine kun tieto Googlen päätöksestä kiiri sinne asti:



Kuluta työaikasi Facebookissa

Sonera julkaisi tiistaina tutkimuksen, jonka mukaan yli neljännes yritysten verkkoliikenteestä menee FacebookiinVoit katsoa tarkemmin Soneran tutkimuksesta täältä. Sonera toteutti tutkimuksensa tämän vuoden helmi-maaliskuussa. Tutkimuksessa oli tarkoitus kartoittaa organisaatioiden internetliikenteen riskejä. Facebookin huomattavan suurta osuutta voi perustella sillä, että yritykset entistä enemmän hyödyntävät facea markkinoinnissaan ja viestinnässään, mutta on myös selvää, että työntekijöiden viihdekäyttö on lisääntynyt. 

Mitä jos työnantajasi puuttuu liialliseen Facebookin käyttöön ja antaa sinulle potkut? Ei hätää! Facebook-lörpöttelijät työllistyvät paremmin. Facebook-tutkija Moira Burke ja Carnegie Mellonin yliopiston professori Robert Kraut selvittivät, miten Facebook toimii elämän merkittävien muutosten yhteydessä. Yksi näistä merkittävistä muutoksista oli työpaikan menettäminen. Tutkimuksen mukaan facettajat, "joilla on vahvoja suhteita ja jotka jakavat paljon yksityisiä viestejä, kommentoivat toisten viestejä ja kirjoittavat suoraan toisten seinille, löysivät uuden työpaikan viisi kertaa helpommin kuin ne facebookkilaiset, joilla oli heikko suhdeverkosto yhteisöpalvelussa." Voit tutustua tarkemmin kyseiseen tutkimukseen täällä.

Tarinan opetus? Jos seikkailet somessa työajalla, käytä Facebookkia ja ole aktiivinen!


Adobe luopuu Creative Suiten boksiversioiden myymisestä

Adobe aikoo ilmoituksensa mukaan lopettaa Creative Suiten myymisen boksiversiona jo puolentoista kuukauden kuluttua eli toukokuun alussa. Asiakkaita ei sentään pakoteta pelkästään Creative Cloud -pilvipalvelun käyttäjiksi, vaan CS:n voi hankkia vastaisuudessakin kertamaksulla omaksi Adoben verkkokaupasta. Fyysisen median myynnin lopettamisen taustalla on Adoben mukaan kysynnän väheneminen.

CS:n sisältämät ohjelmistot, kuten Photoshop, Illustrator, Indesign, Premiere ja After Effects ovat omien alojensa standardeja, eikä ilmoitus näillä näkymin onneksi huononna mahdollisuutta niiden hankkimiseen tai käyttöön. Etenkin CS:n kertamaksettava opiskelijaversio on monelle graafisen suunnittelun alalle pyrkivälle se ainoa mahdollisuus hankkia halvahkot standardityökalut - Adoben pilvipalvelu kun maksaa alennettunakin n. 360 euroa vuodessa (eli lähes 1500 euroa neljässä vuodessa), mikä on monelle opintotuella elävälle liikaa.

http://www.techhive.com/article/2030623/adobe-plans-to-halt-boxed-sales-of-creative-suite-software.html


Harmaat Hatut | viikolla 11

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti