11.4.2013

Mukautuva sisältö: Mitä enemmän jäsentelet sisältöäsi, sitä vapaampi siitä tulee

Edellisessä postauksessa esittelin ensimmäisen mukautuvan sisällön avainelementin, monikäyttöisen sisällön. Karen McGrane kertoo Content Strategy for Mobile (2012) -kirjassaan, että juuri ajateltuun julkaisukanavaan sopivan sisällön luomista tärkeämpää on luoda mahdollisimman monikäyttöistä sisältöä. Monikäyttöinen sisältö ei kuitenkaan yksinään mahdollista mukautuva sisällön luomista, vaan muutkin avainelementit tarvitaan.

Mukautuvan sisällön avainelementit:
  1. Reusable content
  2. Structured content
  3. Presentation-independent content
  4. Meaningful metadata
  5. Usable CMS interfaces

Tällä kertaa avainelementeistä esittelyssä on jäsennelty sisältö eli structured content.


Jäsentele tarkoituksenmukaisesti


Jäsennelty sisältö luo oikeastaan koko pohjan mukautuvan sisällön muodostumiselle. Jotta sisältöä voidaan käyttää mahdollisimman joustavasti useassa paikassa, se pitää jäsennellä useisiin tarkoituksenmukaisiin paloihin.

Kun pitkät tekstipätkät pilkotaan pienemmiksi, niitä voidaan yhdistellä vapaammin erilaisiksi kokonaisuuksiksi. Ja jos vielä jaksaa nähdä vaivaa ja kategorisoida pätkityt palaset yhtenäisesti (esimerkiksi syöttämällä niitä julkaisujärjestelmässä erilaisiin kenttiin), pystyy tekstipaloja sorttaamaan, filtteröimään ja priorisoimaan lähes loputtomasti.


Chunks, not blobs


Monikäyttöisyyden kannalta on huono valinta kirjoittaa kaikki tekstin sisältö samaan kenttään ja hoitaa eri osien erottelu tekstin muotoilulla. Tällainen toimintatapa on erittäin yleistä blogimaisissa julkaisujärjestelmissä, kuten esimerkiksi Blogger ja WordPress.

Vaikkakin tapa on helppo ja yksinkertainen, siinä on muutamia ongelmia. Ensinnäkin materiaalin siirtäminen alustasta toiseen on hankalaa, eikä sisältöä tällaisessa möykkymuodossa voida tehokkaasti kohdistaa erilaisille näytöille ja laitteille.

Kun halutaan luoda oikeasti monikäyttöistä, joustavaa ja muutoksiin mukautuvaa sisältöä, sillä pitää olla selkeä ja johdonmukainen rakenne. 

Mallia Tumblrista

Parhaiten jäsennellyn sisällön luominen onnistuu tekemällä julkaisujärjestelmään erilaisia kenttiä erilaista sisältöä varten (content modeling). Sisältö voidaan jakaa erilaisiin kenttiin muun muassa sisältötyyppien, sisällön ominaisuuksien tai sisällön keskinäisten suhteiden perusteella.

Tumblr on luonut käyttäjiensä hyödyntämän julkaisujärjestelmän juuri tällä tavalla. Järjestelmässä on eri kentät erilaiselle sisällölle aina kuvista äänitiedostoihin ja lainauksista videoihin. Näin sisältöä on helppo julkaista ja editoida, jolloin koko käyttökokemus on miellyttävä ja positiivisella tavalla erottuva. Samalla sisältöä on yksinkertaisempi sortata ja mahdollisesti siirtää muihin alustoihin.


Packages, not pages


Kun halutaan päästä oikeasti mukautuvaan sisältöön, kannattaa pitää mielessä yksi seikka. Tavoitteena on luoda erilaisista jäsennellyistä tekstiobjekteista koostuva joustava sisältöpohja, jonka eri palasia voidaan hyödyntää tehokkaasti eri tarkoituksiin.

Kun luot yhden sisältöpaketin, jonka tekstiobjekteista pystyt luomaan uusia ja taas uusia kokonaisuuksia, helpotat sisällön luomista ja ylläpitoa.


Responsive content, not responsive design


Mukautuva sisältö on myös responsiivista, eli se pystyy automaattisesti muuntautumaan erilaisille näytöille ja alustoille sopivaksi. Myös näytettävän sisällön määrä ja näytettävät tekstiobjektit muuttuvat käytettävän laitteen suorituskyvystä ja käyttäjän kontekstista riippuen.

Jotta responsiivinen sisältö olisi mahdollinen, vaaditaan kaksi asiaa:
  1.  Sisältö pitää jäsennellä tarkasti (aiempi Chunks, not blobs -kappale)
  2.  Layoutin pitää tukea sisältöä ("some smart design system grabs it and displays in the right context)

Riittääkö tämä? Ei aivan.


Vaikka jäsennelty sisältö toimiikin pohjana mukautuvalle sisällölle, ei se onnistu tehtävässään yksin. Jäsennelty sisältö nimittäin kulkee käsi kädessä kolmannen avainelementin, eli esitystavasta riippumattoman sisällön, kanssa. Mutta siitä lisää ensi jaksossa!

Terveisin,

Satu | Harmaat Hatut

Lähde: Karen McGrane: Content Strategy for Mobile (2012) (sivut 58 - 66). Harmaat Hatut hankkivat tämän teoksen digikirjastoonsa tästä e-kirjakaupasta. Ja tämä ei ole mikään mainos, vaan ihan puhdas toteamus.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti